Tussen Seat en Renault woedt een oorlogje om te weten wie zich de snelste voorwielaandrijver op de Nordschleife van de Nürburgring mag noemen. Het lijkt wel een wedstrijd met als eerste prijs een medaille van chocolade, maar voor wie met chronometer in het hoofd geboren is, is het van groot belang. De Leon Cupra snoepte de titel af van Renault, maar dat neemt de kroon terug met een opgevoerde Mégane RS.

Beperkte serie

De Renault Mégane RS ken je al. Wellicht ook in de versie 275 Trophy met sterkere motor en verbeterd chassis. Met de R van ‘Radicale’ verandert die helemaal. Het gaat trouwens om een model waarvan de productie beperkt blijft tot 250 exemplaren. Iets voor liefhebbers dus, die (daar moeten we duidelijk in zijn) deze Mégane niet als dagelijkse auto gebruiken.

Streng regime

Renault is erin geslaagd om het gewicht met meer dan 100 kg te verminderen. Hiervoor gingen de ingenieurs grondig tewerk, want zelfs de achterbank vloog eruit. In de plaats krijg je twee Recaro-kuipzetels in polycarbonaat, een lithium-ionbatterij en remschijven van staal en aluminium.

Spieren tonen

De algemene vorm is hetzelfde als bij de duizenden Méganes die je op de weg ziet rijden, maar deze Radicale steekt toch in een sportief pak: dambordmotief op de deuren, rode striping aan de zijkant, een tweekleurig koetswerk, … En het is niet alleen make-up want ook de mechaniek heeft recht op een vitaminekuur. De tweelitermotor behoudt 275 pk, maar er is een Akrapovic-uitlaat in titanium, een voortrein met mechanische zelfsper, regelbare schokdempers van öhlins Road&Track en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, specifiek aangepast voor deze auto.

Instappen

Tijd om in te stappen, wat niet zo vanzelfsprekend blijkt met ster omsluitende zetels. Zodra je geïnstalleerd bent, kunt je trouwens niet veel meer veranderen: de zetel is alleen regelbaar in de lengte. Voor jou lijkt het allemaal sterk op een traditionele Mégane, behalve het specifieke stuur met markering en rode stiksels. Er is zelfs luxe zoals het R-Link-multimediasysteem en automatische klimaatregeling.

Bestelwagen?

Wanneer je je omdraait zie je het verschil: jammer voor de kinderen, maar de achterbank werd vervangen door een verstevigingsbalk en een net om jouw helm op zijn plaats te houden. De lichtere Mégane RS 275 Trophy-R heeft een grote kofferruimte, maar het is niet zo handig dat spullen onder het net vast komen te zitten.

Genoeg gebabbeld

Bij dit soort auto waardoor je natuurlijk vooral het rijplezier. Op naar het circuit dus. Daar onthult deze Radicale zijn volledige knowhow. Vergeet de gebruikelijke hot hatches, hier brengen de stevigheid van het geheel en de afstelling van de bediening jou naar een ander universum: dat van de authentieke sportwagens, gemaakt om te rijden op circuit in plaats van te paraderen.

Gebruiksaanwijzing

Door de winterbanden verloor de grip van onze testwagen enkele pluimen in vergelijking met de zomerbanden. Iets om rekening mee te houden bij een actieve rijstijl, maar tijdens de test op het veeleisende parcours van de Peugeot Driving Academy in Malmédy toonde de Mégane een enorm potentieel. Zonder verpinken remt hij zeer laat dankzij de grote remmen, terwijl de nauwkeurigheid van de wieltreinen het mogelijk maakt om op de millimeter precies te sturen. De zelfsper doet de rest bij het uitgaan van de bocht en houdt parasietreacties weg uit het stuur. Als je niet forceert, lijkt het alsof de achtertrein aan de weg plakt.

Topmotor

De motor is een oude bekende, maar hij was nog nooit zo leuk. Hij is altijd beschikbaar, maakt het mogelijk om weinig te schakelen en weegt zo’n honderd kilogram minder, waardoor de Mégane vleugels krijgt. Een echte furie met rauwe stem, met een ongelooflijke blaaskracht vanaf 2.000 tr/min. De zesbak is vrij van kritiek, al is de dubbele koppeling wel beter voor geleidelijk en schokvrij schakelen. Gelukkig zijn de pedalen perfect opgesteld.

Lastig in dagelijks gebruik

Ondanks de gigantische koffer en de comfortuitrusting, kunnen we ons moeilijk voorstellen elke dag met zo’n auto te rijden. Het motorgeluid is lastig bij constante toeren, de ophanging tergt jouw wervels op slechte wegen en zelfs in- en uitstappen vergt een zekere soepelheid.

Prijs

Door zijn prijs van 45.750 euro is deze Trophy-R een zaak voor specialisten. Voor 8.000 euro minder krijg je namelijk … meer in de vorm van de gewone 275 Trophy met achterbank. Wil je de kinderen naar school brengen en op weekend gaan, dan is een basisversie met 265 pk perfect. Het verbruik – niet zo relevant voor zo’n auto – bedroeg bij onze test een bescheiden 10,2 l/100 km.

Verdict

Dit is de top van de categorie: geen enkele andere sportieve berline gaat zo ver in zijn sportiviteit. Renault Sport sloot geen enkel compromis: deze Radicale is een projectiel dat verbluffende chrono’s van een sportwagen neerzet op circuit, maar blijft gemakkelijk te besturen. Iets voor kenners.

We danken de Peugeot Driving Academy om hun testpiste ter beschikking te stellen