De heerschappij van de Mégane RS leek even in gevaar door de Opel Astra OPC, de nieuwe Seat Leon Cupra en binnenkort de Honda Civic Type R. Maar Renault Sport reageert met een nog straffere speciale serie om aan de jonge wolven te tonen wie de koning is. Zo werd van de Mégane RS de Trophy 275-versie afgeleid, die zoals zijn naam doet vermoeden 275 paarden heeft, 10 stuks meer dan de standaardversie.
Cup-chassis
Ook de wieltreinen werden aangepast: de Trophy staat op het Cup-onderstel (optioneel bij de gewone RS) met Michelin-banden speciaal voor dit model en regelbare Öhlins-schokdempers. Maar … niet in België! Wat blijft er dan nog over? De Akrapovic-uitlaat voor een ‘kleurrijker’ geluid, een specifieke look met zelfklevers in allerlei soorten en dambordmotieven op de deuren, een zelfblokkerend differentieel, …
Vlotte jongen
De tweelitermotor blijft trouw op post, maar zijn vermogen klimt tot 275 pk met een koppel van 367 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Tegen de chronometer levert dat 0 tot 100 km/u op in 6 seconden en een topsnelheid van 255 km/u. Maar de cijfers zeggen niet alles. We merken vooral dat de motor altijd beschikbaar is, ongeacht het toerental. Bij dagelijks gebruik is het uiteraard aangenaam om lang in één versnelling te kunnen rijden.
Dagelijks gebruik?
Maar als je er elke dag mee rijdt wordt deze Mégane RS een beproeving: zijn Cup-chassis houdt niet echt van de Belgische wegen (en jouw onderrug). De prachtige kuipstoelen bemoeilijken de instap (een tip voor mensen die graag bewegen …) en de koppeling vraagt de nodige aandacht om de motor niet te laten afslaan. Kortom, dit is iets helemaal anders dan de veelzijdige Mégane 1.5 dCi.
Plankgas
Al bij lage snelheden geraakt de voortrein snel verzadigd. In de plaats van ‘onze’ Bridgestones hadden we liever de Michelins gezien, zoals oorspronkelijk voorzien. Bij hogere snelheden blijkt deze auto heel doeltreffend. De zelfsper, de rigiditeit en de onverwoestbare remmen maken het mogelijk om door bochten te vliegen aan ongelooflijke snelheden en er als een kogel uit te komen.
Handleiding
Qua prestaties onderschatten minder ervaren bestuurders misschien wel de mogelijkheden van deze auto. De ‘gebruikshandleiding’ is speciaal: je moet elke keer wat harder en later remmen om snel door de bocht te gaan en de zelfsper optimaal te benutten, zodat je als een raket de bocht uitkomt. De koppelrijke motor verwent de omgeving met een rauw geluid, kleine ontploffingen als je van het gas gaat en een hete adem van de turbo. Zelfs zonder de andere banden en schokdempers kan het potentieel alleen op vrije wegen echt benut worden.
RS Monitor
Om jouw prestaties te meten heeft Renault de RS Monitor. Voor gebruikers van de openbare weg is dat meer een gadget. De anderen kunnen een reeks parameters controleren (al zien we die niet meteen zoeken naar de temperatuur in een bocht op het circuit) en hun rondetijden chronometreren.
Algemeen zijn zowel het gebruiksgemak als de presentatie van het interieur een beetje verouderd. Tot slot vermelden we de RS-modus (een knop verborgen onder het dashboard) die het sportieve temperament benadrukt en de (volledig uitschakelbare) elektronische hulpmiddelen inperkt.
Prijs
Het verbruik blijft redelijk (9,4 l/100 km gemiddeld), maar de prijs neemt een hoge vlucht: 37.950 euro of 7.450 euro meer dan een standaard Mégane RS, die ook al heel goed presteert.
Conclusie
Laat er geen misverstanden over bestaan: deze Mégane RS richt zich vooral op bestuurders die af en toe op het circuit rijden. Voor anderen zal de standaard Mégane RS meer comfort bieden bij gelijkaardige prestaties en voor een lagere prijs. Deze speciale serie is verbluffend doeltreffend en zet met gemak de stap van de openbare weg naar het circuit. Hij houdt het midden tussen de gewone Mégane RS en de R-versie die ontworpen is voor circuit maar gehomologeerd voor de openbare weg (waarover binnenkort meer op deze website!). Een waardig en schitterend alternatief.