Tijdens onze eerste test van de Twingo GT konden we vaststellen dat de kleine Fransman van de stad zijn speelterrein maakte. Maar geldt dat ook voor het speelterrein van de vorige Twingo RS, namelijk bochtige wegen? Is de GT er even efficiënt als zijn voorganger?

Opfriscursus

Een revolutie of een terugkeer naar de bron: de derde generatie van de Twingo maakt gebruik van achterwielaandrijving en de motor achteraan. Die opstelling doet denken aan zijn voorouders (met de 4 CV op kop) en moet een aangename dynamiek opleveren. Keerzijde van de medaille is de beperkte ruimte in het motorcompartiment, waardoor een viercilinder uitgesloten is. Renault moest het dus doen met de huidige 0.9 driecilinder. Daarom komt er geen Twingo RS.

Vitaminekuur

Vergeet dus de atmosferische 1.6 viercilinder die 7.000 tpm haalde: de nieuwe motor speelt in een andere afdeling. De driecilinder en kleine cilinderinhoud lijken lachwekkend op papier, maar Renault voorziet hem van een turbo en enkele andere kleine ingrepen om er 110 pk en 170 Nm (vanaf 2.000 tpm) uit te puren. Het vermogen gaat via een manuele vijfversnellingsbak naar de achterwielen. Voor de chrono’s geeft Renault een tijd op van 9,6 seconden naar 100 km/u.

Wild? Eerder funky

Aan de buitenkant voegt de Twingo GT sportieve addenda toe die eerder ludiek ogen dan een overwinning in de 24 Uren van Le Mans suggereren: enkele stickers op de flanken en het dak (standaard), een dubbele uitlaat, en een enkele (en piepkleine) luchtinlaat op de achterste wielkast.

In het interieur zorgen de aluminium schakelpookknop en pedalen en specifieke kleuren voor de sportieve noot. De Twingo GT heeft zelfs aluminium deurdrempels met “Renault Sport”-opschrift. Maar vergis je niet: je zit nog altijd hoog en een toerenteller heb je niet voor je neus… En de levendige kleuren kunnen de afwerking met harde plastics niet verbergen.

Vertrekken maar

Draai de sleutel om en de kleine driecilinder ronkt zachtjes. De klank roept niet meteen een waanzinnig vermogen op, maar zijn mengeling van driecilinderronk en turbogeblaas klinkt sympathiek. Eens in beweging slaagt de motor erin om min of meer discreet te klinken. Hij heeft gelukkig nog meer kwaliteiten.

Levendige Twingo

In de stad voelt de Twingo GT zich thuis: zijn kleine draaicirkel en levendige motor maken van hem het perfecte wapen om het stadsverkeer aan te kunnen. Het zorgt voor heel wat rijplezier bij lage snelheden. Verder is deze Twingo GT een echte Twingo: de moduleerbaarheid is doordacht, maar de interieurruimte en het koffervolume ontgoochelen vergeleken met de vorige modellen.

Hoewel…

Maar eens in de vrije natuur verliest de Twingo GT wat van zijn pluimen: de Twingo RS had een geweldig precies en levendig chassis, maar het huidige model gaat liever gewoon rechtdoor. Laat ons er geen doekjes om winden: we waren ontgoocheld in zijn onderstuurde balans, waardoor je bijzonder zuiver de bocht in moet. Maar ook rechtdoor is hij niet vrij van kritiek: de zijwindgevoeligheid is eigen aan de motor achterin.

Erger nog: het niet-uitschakelbare ESP fnuikt de achteras. De handtekening van Renault Sport en de motor achterin klonken veelbelovend. Maar het schot in de roos is een schampschot: je hoeft dus niet te hopen op een levendig karakter en licht overstuur van de achteras. De Twingo GT houdt het vooral veilig.

Prijzen

De Twingo GT is technisch nauw verwant aan de Smart ForFour Brabus, maar is veel minder duur: € 15.750 tegenover e 21.417. De prima standaarduitrusting maakt het plaatje compleet: automatische klimaatregeling, mistlampen, 17-duimsvelgen en getinte ruiten achteraan zijn allemaal standaard.

Ons testmodel telde voor ongeveer € 17.000 aan opties: oranje metaallak (€ 550), R-Link-navigatie (voor verbetering vatbaar en minder goed dan het R ’n Go-systeem op je smartphone, dat onder meer wel een toerenteller omvat), dakstriping (€ 300) en een “Techno”-pack met een uitgebreidere stereo en achteruitrijcamera (€ 700).

Verbruik

We noteerden een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km. Een “gewoon” resultaat vuur dit soort bommetje. Maar met een brandstoftank van 35 liter passeer je wel regelmatig aan de pomp. Dat is ook niet altijd een plezierritje, want de brandstoftank lijkt moeite te hebben met de laatste vijf liter. Wees dus voorzichtig met het vulpistool. Renault geeft ten slotte een CO2-uitstoot op van 115 g/km.

Besluit

Nee, er komt geen Twingo RS. Deze Twingo GT is ook zijn spirituele opvolger niet. Zijn te brave weggedrag, rijhouding en enkele details maken hem te klinisch om voor een sportieveling door te gaan. Maar hij is niet verkeerd gecast: deze Twingo GT is eerder een levendige en goed uitgeruste stadswagen die enthousiaster rijdt dan sommige grotere modellen. Een sympathieke auto dus, waar we eerlijk gezegd iets meer van hadden verwacht…