Wapenwedloop
Een bom slaat in bij de referenties: bij Renault levert de Mégane RS in het beste geval 275 pk, de Ford Focus ST haalt niet meer dan 250 paarden en zoals gezegd komt de ‘heilige’ Golf GTI niet verder dan 230 pk. Alleen de Opel Astra OPC met 280 pk kan deze nieuwkomer recht in de ogen kijken met een gelijk vermogen. De Golf R met 300 pk? Met zijn vierwielaandrijving en hogere prijs speelt die in een andere categorie.
Twee versies
Net als de Golf GTI bestaat de Cupra in twee varianten met een verschillend vermogen maar dezelfde tweeliter turbobenzine (265 of 280 pk). In beide gevallen heeft de Cupra een adaptief onderstel dat de rijstijl om -omstandigheden volgt, een zelfsper, een geleidelijke stuurbekrachtiging en verschillende rijmodi.
Discreet?
We hadden iets meer fantasie verwacht van het Spaanse merk. Is het zijn turbulente kantje verloren sinds Volkswagen de controle uitoefent? De stijl aan de buitenkant blijft sober: twee rechthoekige uitlaten, aangepaste bumpers, specifieke velgen, enkele kleine logo’s en dat is het ongeveer. Geen revolución.
Iets te weinig
In het interieur worden we verrast door de donkerheid: zwart van boven tot onder en alleen enkele lederen inzetstukken en een logo verwijzen naar de prestaties van dit beest. Jammer … Als je de motor start blijft het gevoel van ingehouden sensatie: de viercilinder ontwaakt stil.
Rustige gezinswagen
Met de optionele DSG-automaat is het gemakkelijk rijden. De stille motor, de lichte besturing, de tolerante schokdemping: alles doet ons geloven dat we achter het stuur van een compacte, goed opgevoede gezinswagen zitten. De passagiers hebben wellicht niets in de gaten van het vurige karakter …
Geronimo
Tijd om het beest wakker te maken: sportmodus ingeschakeld, zetel in de juiste stand, blik vooruit en pedaal ingeduwd. Dan komt de duivel uit het doosje. De zelfsper heeft even moeite maar zodra de grip gevonden is, krijg je een stevige duw in de rug. In tegenstelling tot in de Mégane Trophy bijvoorbeeld lijkt de zelfsper vrij discreet te werken.
De grip baart misschien wat zorgen, maar het weggedrag is boven alle kritiek verheven. De Cupra rijdt sereen door de bochten en heeft niet liever dan dat je nog sneller gaat, terwijl de remmen krachtig reageren op elke oproep. Hobbelige wegen worden indrukwekkend goed beheerst. Wat een chassis!
Enkele gebreken
De remmen zijn krachtig maar hun uithouding bij intensief gebruik is beperkt. Maar ernstig is het niet. De onverstoorbare stabiliteit van het chassis zorgt helaas ook voor een onbeweeglijke achterkant. Neen, een Leon Cupra laat niet zoveel fantasietjes toe als een Focus ST. Nog een laatste gebrek: het geluid. Het is zeer discreet binnenin en is nors en duidelijk hoorbaar wanneer je de sportmodus selecteert. Maar het klinkt allemaal kunstmatig.
Prijs
VW biedt de Golf GTI aan vanaf 31.330 euro (220 pk). Seat schuift de Leon Cupra met 265 pk naar voren voor 31.520 euro. Die extra paarden kosten dus niet veel. De versie met 280 pk kost 1.300 euro meer. Tegenover de concurrentie is de Leon Cupra wel niet echt goedkoop.
Het verbruik stabiliseert rond 9,2 l/100 km. Dat ligt binnen het gemiddelde van de concurrenten, maar is ook meer dan de Golf GTI. Je kunt niet alles hebben …
Conclusie
Dat heet dan stokken in de wielen steken. De VW Golf GTI heeft aan zijn Spaanse neef een stevige concurrent met veel talenten. Voor enkele euro’s extra biedt de Leon Cupra aanzienlijk betere prestaties, terwijl hij dezelfde stevigheid en veelzijdigheid biedt als de compacte Duitser. Misschien zit daar wel een minpunt: de ernst heeft het gehaald van de fantasie.