Of die facelift echt een verbetering is, daarover zijn de meningen verdeeld. Wij waren absoluut fan van de grappige snoet met de dubbele, ronde koplampen die de Yeti een eigen gezicht gaven en duidelijk differentieerden van de concurrentie. In de plaats kwamen eerder anonieme hoekige koplampen (desgewenst nu ook met bixenontechnologie). De mistlampen werden lager ingebouwd in de nieuwe voorbumper. Ze zijn platter en draaien (in optie of vanaf de Elegance) mee in de bochten. Achteraan kreeg de kofferklep de typische driehoekige vormen aan de zijkant die we ook al zagen op de Octavia en de vernieuwde Superb. De achterlichten werden ook nog een beetje geretoucheerd.
Schizofreen
De Yeti gaat voortaan in twee varianten door het leven: de naamloze stadsversie en de Yeti Outdoor. Het verschil is vooral van esthetische aard. De ‘stadsversie’ is helemaal in koetswerkkleur gelakt, terwijl de Outdoor onderaan is afgewerkt in het zwart met zilverkleurige accenten. De Outdoor staat ook beter zijn mannetje op slechte wegen omdat hij iets meer bodemvrijheid biedt (180 mm tegenover 155 mm).
De verkoop van de Yeti bleef sinds de facelift stabiel, in België zo’n 1.500 exemplaren per jaar. Hij haalt dus niet de hoge aantallen van pakweg de Hyundai ix35, Kia Sportage, Dacia Duster, Nissan Qashqai of Volkswagen Tiguan. Volgens de importeur is het publiek dat een Skoda koopt sowieso minder trendgevoelig. De kopers appreciëren vooral de functionaliteit en het comfort en op die domeinen weet de Yeti zeker te overtuigen.
2.0 TDI
De populairste motorversies zijn de 1.2 TSI benzine (die als ‘spaarversie’ vreemd genoeg niet beschikbaar met start-stopfunctie en ook niet als 4x4, het gamma is soms ondoorgrondelijk …) en de 1.6 TDI, allebei 105 pk sterk. Wij gingen voor deze test op pad met de 2.0 TDI in zijn krachtigste uitvoering met 170 pk en een koppel van 350 Nm. Deze viercilinder bestaat ook in minder sterke varianten met 110 pk (280 Nm) of 140 pk (320 Nm).
Het Yeti-publiek kiest vaker voor de versie met 140 pk en dat is best begrijpelijk want het prestatieverschil is in de praktijk miniem. Op prestatievlak laat deze 170 pk-versie uiteraard weinig te wensen over. De koppelrijke viercilinder garandeert vlotte hernemingen en vormt een uitstekend duo met de DSG-zesversnellingsbak, die snel en vooral heel zacht schakelt. Eén punt van kritiek echter: om het verbruik zo laag mogelijk te houden, kiest de automaat soms een te hoge versnelling waardoor je voelt dat de motor te weinig toeren draait en gaat trillen. 50 km/u rijden in vijfde versnelling is niet ideaal … Voor wie liever zelf schakelt, is er een manuele modus of de manuele zesversnellingsbak als alternatief.
Rijplezier
Het moet gezegd dat de Yeti qua rijeigenschappen tot de leukste SUV’s behoort. Het stuur met elektromechanische bekrachtiging is voldoende direct en leidt een erg leuke vooras. Koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden waardoor je nooit het gevoel krijgt met een ‘lompe SUV’ onderweg te zijn. De Yeti haalt hier zeker voordeel uit zijn compacte afmetingen. Hij staat op het onderstel van de VW Golf VI en is, naar Duitse gewoonte, hard afgeveerd. Een boterzacht comfort mag je dus niet verwachten, maar het wordt nooit storend en de voorzetels maken veel goed.
Zeer praktisch
Verrassend is ook de interieurruimte in verhouding tot de buitenmaten. Achterin staan nog steeds VarioFlex-zetels: drie afzonderlijke zitjes die je naargelang jouw noden naar voren schuift, opklapt tegen de voorzetels of verwijdert. De middelste zetel vorm je in een handomdraai om tot een handig tafeltje met bekerhouders. In optie klapt ook de rugleuning van de passagierszetel neer. Het zit allemaal clever in elkaar, het enige wat eigenlijk nog ontbreekt, is een derde zitrij.
Bovendien is het interieur goed geassembleerd en mooi afgewerkt, wat je van de nieuwe Skoda Rapid bijvoorbeeld niet kunt zeggen. Ook qua ergonomie levert Skoda prima werk en leuke ideeën zoals een rekker om spullen in de deurvakken op hun plaats te houden of een uitneembare zaklamp in de koffer maken het leven aangenamer.
Goedkoop?
Een prijsbreker is de Skoda Yeti niet. De goedkoopste versie, de Active, kost 18.200 euro (1.2 TSI) of 21.699,99 euro (1.6 TDI). Een manuele airco, radio/cd-speler en boordcomputer zijn aanwezig, maar je mist zaken zoals het basis-gps-systeem Amundsen, een AUX-connectie, het geïntegreerd tafeltje in de achterbank, de armsteun vooraan, leds voor de dagrij- en achterlichten, de koplampen die automatisch ontsteken, de mistlampen vooraan en dergelijke meer.
Merk ook op dat je altijd moet bijbetalen voor Isofix-beveiligingspunten op de passagierszetel vooraan (50 euro), een noodreservewiel (120 euro) of vloertapijten (50 euro). Gelukkig zijn de opties meestal niet duur. Heb je voldoende budget voorhanden, dan kunnen we het panoramisch dak (1.100 euro) en audiosysteem met twaalf luidsprekers en equalizer zeker aanbevelen. De Yeti beschikt nog niet over het nieuwste navigatiesysteem van de groep, wel over de Amundsen of de mooiere Columbus. Je kunt nu trouwens ook een achteruitrijcamera bestellen.
En het verbruik? Dat valt zeer goed mee. We haalden een gemiddelde van 7,3 l/100 km (een liter meer dan het officiële normverbruik) met de TDI 170. De vierwielaandrijving schiet slechts te hulp als de vooras in de problemen geraakt en had dus niet zo’n grote invloed.
Conclusie
De SUV genoemd naar een boze sneeuwman stuurt leuk, is goed afgewerkt en heeft heel wat functionele troeven. Grote gebreken vertoont deze uitstekende allrounder niet, al mocht de ophanging naar onze mening zachter en is deze Skoda niet meer spotgoedkoop (zelfs 39.020 euro voor ‘onze’ 2.0 TDI 170 pk 4x4 in de topversie L&K). De facelift maakte de Yeti er niet bepaald origineler op, maar of het Skoda-publiek daarvan wakker ligt is nog maar de vraag.