We overlopen snel de evolutie van de stijl: de voor- en achterbumpers, het radiatorrooster en de achterlichten. Hoewel enkele frisse tinten het kleurenpalet aanvullen, blijft de Polo heel ernstig. Een mini-Golf als het ware.

Volledig gamma

De Polo ken je intussen, er staan ongetwijfeld enkele exemplaren in jouw straat. Weet dat er een hele familie bestaat: hatchbacks met drie of vijf deuren, een avontuurlijke versie die CrossPolo gedoopt werd, een zuinige BlueMotion (82 g CO2/km), een sportieve GTI (die binnenkort 192 pk levert), een BlueGT die sportiviteit koppelt aan zuinigheid (150 pk en cilinderuitschakeling) en tot slot een R WRC (2.000 exemplaren die allemaal verkocht zijn) die herinnert aan het autosportsucces van de Polo.

Geen fantasie, wel uitrusting

In het interieur zijn de veranderingen belangrijker: het stuurwiel en de instrumenten werden herzien, net als het multimediasysteem dat overkomt uit de Golf. Het scherm is groter en heeft een nabijheidssensor. Mooi, maar het neusje van de zalm is toch Mirror Link, een systeem dat perfect overeenkomt met jouw smartphone en het scherm hiervan afbeeldt op dat van jouw auto.

De lijst gaat voort

De Polo plukt nog meer uitrusting van zijn grotere broers. Zo biedt hij standaard een noodremsysteem. Er is ook een systeem dat de auto afremt na een eerste botsing om een volgend ongeval te vermijden. Of led-lichten en een adaptieve snelheidsregelaar ACC (in optie), uitrusting die nog niet zo lang geleden alleen beschikbaar was op de Phaeton.

Lagere CO2

VW biedt nieuwe motoren die voldoen aan de Euro 6-uitstootnorm en de CO2-uitstoot met meer dan 20 procent verlagen. De grootste veranderingen zijn een nieuwe basisbenzinemotor (1.0 MPI 60 of 75 pk, overgenomen uit de up!) en een nieuwe 1.4 TDI die de oude 1.2 en 1.6 TDI vervangt. Vrees niet, de vermogens zijn hetzelfde: 75, 90 of 105 pk. Tot slot zet de 1.2 TSI benzine zijn weg voort, maar die wordt binnenkort vervangen door de gloednieuwe 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk.

Ophanging

En dat is niet alles. VW boog zich ook over de ophanging van de Polo en biedt in optie een adaptieve schokdemping waarmee je kunt kiezen tussen een normale en sportieve modus. De besturing trok lessen uit de ervaringen met de Audi S1: de elektrische bekrachtiging biedt een betere feedback.

In de praktijk?

Tot zover de theorie. Over naar de praktijk met één van de instapversies, de 1.0 MPI 75 pk. Deze kleine driecilinder met manuele vijfversnellingsbak is van nature bestemd voor de stad, waar hij opmerkelijk werk verricht. Hij is stil en opmerkelijk soepel bij lage toeren, terwijl zijn geluid hogerop gepaard gaat met dalende prestaties. Vreemd voor dit type kleine motor maar wel geschikt voor de stad.

Uitstekende nieuwe diesel

Over naar de 1.4 TDI met 90 pk. Die haalt uiteraard prestaties van een ander niveau: deze nieuwe driecilinder trilt een beetje bij zeer lage toeren en laat een ratelend geluid horen in kleine straten maar eens in de toeren komt alles in orde. In die mate zelfs dat je je afvraagt of het echt een driecilinder is. Vanbinnen hoor je hem amper, terwijl hij tussen 1.500 en 3.000 tr/min in olympische vorm verkeert. Ook hier heeft het weinig zin om nog hoger in de toeren te klimmen.

Overigens zijn we ook erg te spreken over het weggedrag, dat eindelijk leuk is. De veranderingen aan de besturing werpen hun vruchten af, met een natuurlijke feedback, terwijl de voortrein verlost werd van de vervelende bewegingen bij een dynamische rijstijl. Deze Polo is strak in zijn stijl en weggedrag, zonder dat het comfort eronder te lijden heeft.

1.2 TSI

Als laatste eerbetoon voor hij verdwijnt, maakten we nog een ritje met de 1.2 TSI met 86 pk. Die is leuker dan ooit: perfect stil, trillingvrij (dankzij vier cilinders) en op zijn gemak in alle versnellingen en bij alle snelheden. Hij is heel rond bij lage snelheid, waardoor je niet per se moet schakelen om te hernemen. Een charmante metgezel.

Prijzen

Het gamma start bij 13.660 euro voor de Polo driedeurs in Trend-afwerking in combinatie met de MPI 60. Voor de 1.4 turbodiesel 90 pk Comfortline, het midden van het gamma, moet je rekenen op 18.339,99 euro. Die prijzen liggen in de hogere middelmaat.

Conclusie

Met twee nieuwe, sterk gewapende hoofdrolspelers in het segment (Renault Clio en Peugeot 208) zou je denken dat de Polo zijn tijd gehad heeft. Maar dat is buiten de vastberadenheid van de Duitse ingenieurs gerekend, die met een heel pakket maatregelen hun stadswagen weer op het voorplan brengen. Een uitstekende uitrusting, rijplezier, zuinigheid, verbeterde motoren: meer dan genoeg om het hoofd te bieden.