Met zijn spitse motorkap en dreigende blik heeft de Scirocco nog niets van zijn charisma verloren. De designers wilden de mooie allures uiteraard niet verstoren en gingen dus heel voorzichtig te werk. De aanpassingen vallen niet meteen op, maar je herkent hertekende, agressievere bumpers voor en achter. Ook de voor- en achterlichten zijn nieuw, met bovendien als optie actieve bi-xenonkoplampen.
Cocon
Ook in het interieur zijn er geen gigantische veranderingen, al is het stuur nieuw en werden de instrumenten hertekend. De sfeer is nog altijd even leuk, met een lage rijpositie en een omhullend koetswerk dat de sfeer van een authentieke sportcoupé versterkt. Keerzijde van de medaille: het zicht naar achteren is problematisch.
Onder de motorkap
Op het vlak van de motoren is de evolutie het meest merkbaar. Bij de benzines start het gamma met de 1.4 TSI die 3 pk won en nu 125 eenheden levert. De 1.4 TSI met 160 pk verdween ten voordele van een 2.0 TSI met 180 pk, die vreemd genoeg veel zuiniger is dan zijn voorganger volgens de constructeur.
Het gamma eindigt met de 2.0 TSI met 220 en 280 pk. Die laatste is wel voorbehouden aan de R-versie. Bij de diesels heeft de 2.0 TDI nu twee vermogensvarianten: 150 of 184 pk. Tot slot bedraagt de CO2-uitstoot 107 tot 187 g/km, een mooie vermindering tegenover vroeger.
1.4 TSI: uitstekend compromis
Wij kozen voor de 1.4 TSI. Het koppel van 200 Nm laat zich nog meer voelen dan de 125 paarden. Het is een volle motor die zich onderscheidt door zijn constante gewilligheid, vooral tussen 2.000 en 4.000 tr/min. Daarboven geraakt hij stilaan buiten adem en boven 5.000 tr/min is het afgelopen. Een motor voor een gezinswagen …
Vergeet dus de hoge, wilde toeren want daar vind je niets, zelfs geen extra geluid. Het discrete motorgeluid mocht trouwens wat meer karakter tonen. De manuele zesversnellingsbak vult het plaatje perfect aan met een bediening en spreiding vrij van elke kritiek.
Veilig weggedrag
Het uiterlijk van de Scirocco doet een sportief weggedrag vermoeden, maar bij de test op de weg toont hij een ander gezicht. De gelijkenis met de Golf is frappant: de Scirocco rijdt veilig en stabiel, maar heeft niet de levendigheid of snedigheid van een scherpe coupé.
Hij laat zich gemakkelijk rijden bij illegale snelheden. De winterbanden van onze testwagen maakten het rijden wel ‘speelser’ omdat de achtertrein beweeglijker reageerde in het begin van een bocht en wanneer je van het gas gaat.
Voor elke dag
De Scirocco rijdt even gemakkelijk als de Golf is bijna even comfortabel. De passagiers achterin zitten logischerwijze iets minder goed en de toegang tot die plaatsen kan vlotter. De koffer heeft een correct volume, maar de hoge laaddrempel is hinderlijk en zal je rug geen plezier doen.
Dit is een aangename auto voor elke dag, zeker omdat de 1.4 TSI weinig dorst heeft. Ons gemiddelde van 6,4 l/100 km verbaast toch wel. Een reden temeer om de diesel aan de kant te laten. Met een zware voet stijgt het verbruik natuurlijk.
Stevige prijs
De Scirocco is zelfs in deze basisversie niet goedkoop: 26.300 euro. De lange optielijst doet de rekening snel oplopen. Bovendien beschikt de Scirocco, die nog gebaseerd is op de Golf 6, niet over de nieuwste multimediasystemen en actieve veiligheidssystemen van de Golf 7. Jammer dat dit geen positievere invloed heeft op de prijzen.
Conclusie
De Scirocco heeft nog niets van zijn aantrekkingskracht verloren. Het is een coupé met een verleidelijke lijn, maar een beschaafd weggedrag dat toegankelijk is voor iedereen. De ideale combinatie? Misschien. We betreuren wel de prijs waarvoor je toch een auto met meer technologie verwacht. Die loopt namelijk achter op de Golf 7, die nog veelzijdiger, geavanceerder en … goedkoper is. Eerder een keuze van het hart dan van het verstand dus.