François Piette

18 FEB 2013

Tip: investeer in een oude wagen

De waarde van oude wagens explodeert. Terwijl waardepapieren smelten als sneeuw voor de zon en immobiliën en kunstwerken stagneren, is de markt van de verzamelauto’s in volle bloei. Een uitstekende investering dus. Maar hoe doe je dat? Het is niet altijd gemakkelijk om op de mysterieuze markt jouw weg te vinden als nieuwkomer.

Koop niet om het even wat

Een tiental jaar geleden waren de Jaguar E-Type, Ferrari 250 GTE of klassieke Porsche 911 een fractie waard van hun huidige prijzen. De waardevermeerdering blijft stabiel en lijkt duurzaam. Het is dus geen plotse explosie zoals in de jaren tachtig, die even snel weer naar beneden dook. Het lijkt dus aantrekkelijk om te gaan voor een klassieker.

Maar niet alle oude wagens stijgen in waarde. Een Renault 4 of een Triumph Herald Coupé blijven stabiel of stijgen licht, maar zijn niet te vergelijken met de stijging van een Porsche 911 uit de jaren zestig.

Welke parameters beïnvloeden de waarde van een auto? (onder andere)

Zeldzaamheid: Wat zeldzaam is, is uiteraard duur. Dat is de basiswet van vraag en aanbod. Neem een Fiat Dino Spider bijvoorbeeld: een gewoon merklogo, maar met een Ferrari-motor, een knappe lijn en vooral een oplage van minder dan 2.000 exemplaren. Met als direct gevolg prijzen van meer dan 50.000 euro.

Sexappeal: Het lijkt vanzelfsprekend, maar we herhalen het toch: wat mooi is, bevalt. Smaken verschillen, maar de tendensen lopen in dezelfde richting. De Type-E van Jaguar, een schoonheidsicoon, scheert hoge toppen. Daar zit zijn look zeker voor iets tussen, vroeger en nu nog altijd. Smaken veranderen wel en een MGB leek in 1974 verouderd maar behaagt vandaag wel.

Prestaties: Ook dit spreekt voor zich. Hoe sneller, hoe duurder. In het verleidelijke aanbod Alfa Romeo’s van Bertone betekent meer pk’s, meer betalen. Behalve de 1750 GTV, die niet de krachtigste is, maar wel een mechaniek met karakter heeft. Ook belangrijk.

Afkomst: Of de auto toebehoorde aan een zekere meneer Janssens of aan Elvis Presley verandert de waarde drastisch. In welke mate? Moeilijk om je daarover uit te spreken, want er speelt een emotionele, niet in te schatten factor mee.

Staat: Uiteraard is er een grote kloof tussen een doorroest wrak, een op te knappen model en een zorgvuldig gerestaureerd exemplaar. Maar let op, dit wordt niet altijd gereflecteerd in de prijs. Je verliest gemakkelijk veel geld aan een restauratie, die op het einde vaak duurder uitvalt dan gedacht. We geven ook de voorkeur aan een auto in originele staat boven een vluchtige restauratie. Originaliteit valt in de smaak. Het bewijs: enkele Bugatti’s “uit een oude schuur en gegarandeerd authentiek” bewijzen dat.

Upgrades: De mode is hedendaags. Vaak gebruikt de eigenaar zijn auto als een moderne auto. Daarom brengt hij enkele technische verbeteringen aan op zijn oldtimer: een vijfversnellingsbak, stuurbekrachtiging, remschijven, airco, een moderne radio, enzovoort. Zo verandert een Jaguar XK 120, die rijdt als een vrachtwagen, in een ballerina. De invloed op de prijs kan positief of negatief zijn, dat beslist de koper.

Bekendheid model: Wie kent de legende van Ferrari niet? De prijzen scheren hoge toppen. In de jaren vijftig lanceerde Enzo Ferrari een nieuw merk, Asa, dat coupés aanbood met een cilinderinhoud van minder dan één liter. Ze zijn zeldzaam maar krijgen weinig publieke erkenning. Het bewijs dat, hoe edel de afkomst ook is, de waarde moeilijk stijgt als het model niet bekend is. Andersom zullen grote mythes (Mini, Kever, 2 pk, …) altijd hun trouwe fans hebben.

Youngtimers

Een oldtimer is elke auto die ouder is dan 25 jaar. Een youngtimer is tussen 15 en 25 jaar oud. Ook die laatste categorie bloeit. De prijzen zijn nog redelijk haalbaar maar exploderen als hun 25ste verjaardag naderen, door de lagere belastingen en verzekeringen. Behalve grote tenoren (Ferrari F40, McLaren F1, Porsche 959, …) zien we nu al enkele klassiekers zoals de Peugeot 205 GTI, BMW 323i en Mercedes 190 2.5 16V. Het opvolgen waard.

Opgelet voor het onderhoud

Je hebt beslist om de stap te zetten. Nadat je minutieus het model gekozen hebt en een expert gevonden hebt die je kan helpen om het juiste exemplaar te selecteren, ga je ervoor. Mooi zo!

Maar kun je ook leven met een oude wagen? Behalve een garage vraagt een oldtimer ook een aandachtige rijstijl (niets bruuskeren, zeker als hij koud staat), voorzichtigheid (remmen en weggedrag zijn bedenkelijk) en een nauwkeurig op te volgen onderhoud. Het kan ook een dure zaak worden: een complete motorrevisie van een Ferrari of Aston Martin kan meer dan 20.000 euro kosten. Kleine onderdelen zijn vaak moeilijk te vinden of erg duur. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie