1. Skoda Superb Combi: 1.950 liter  - vanaf € 28.005

De onbetwiste ruimtekampioen is deze Tsjechische Superb Combi natuurlijk. Met een ruim aanbod van benzine- en dieselmotoren, twee- en vierwielaandrijving en manuele versnellingsbakken en automaten biedt hij voor elk wat wils. Bovendien is ook de ruimte op de achterbank royaal!

2. Peugeot 508 SW: 1.865 liter – vanaf € 27.692

Deze Fransman wordt al een dagje ouder, maar gaat toch nog met een podiumplaats in dit lijstje lopen, vóór enkele usual suspects. Het aanbod aan benzinemotoren is beperkt, maar de Peugeot 508 SW biedt een ruimere keuze aan dieselblokken. Bovendien is hij standaard al degelijk uitgerust.

3. Mercedes E-Klasse Break: 1.820 liter – vanaf € 49.489

De Duitser is een vaste waarde in dit soort lijstje, en dat is voor de nieuwe modelgeneratie niet anders. Zijn basisprijs is even slikken, maar in ruil krijg je wel een zee aan ruimte, weldadige luxe en toptechnologie op vlak van rijhulp. Een hogere All-Terrain-versie en een AMG-versie behoort ook tot de mogelijkheden.

4. Volkswagen Passat Variant: 1.780 liter – vanaf € 29.740

Deze Duitser is een populaire keuze als bedrijfswagen, en biedt een ruim gamma aan motoren: van kleine turbobenzines tot stevige diesels. Een hybride is er ook, net als een verhoogde versie, de Alltrack. Opnieuw een vaste waarde in een lijstje van ruimste breaks.

5. Hyundai i40 Wagon: 1.719 liter – vanaf € 28.349

Ook deze Koreaan begint al enkele kilometers op de teller te krijgen. Zijn benzineaanbod is beperkt, maar hij beschikt wel over een paar degelijke dieselmotoren. Ook zijn standaarduitrusting is een extra troef. Een outsider dus.

6. BMW 5-Reeks Touring: 1.700 liter – vanaf € 51.250

De nieuwe break van de Beiers kiest misschien vooral voor comfort in plaats van de klassieke BMW-rijdynamiek, toch heeft hij heel wat kwaliteiten. Een ruim motoraanbod bijvoorbeeld, en een uitermate hoge graad van connectiviteit. Alleen het prijskaartje is even slikken…

7. Jaguar XF Sportbrake: 1.700 liter – vanaf 43.290

De Britten bouwen toch een breakversie van hun vernieuwde XF. Het benzineaanbod blijft voorlopig beperkt tot één motor, maar het dieselaanbod reikt van de Ingenium-viercilinders tot een romige V6. Als Jaguar besluit om opnieuw een geschifte XFR-S-versie te bouwen, zal die nu wellicht het SVR-logo krijgen.

8. Kia Optima SW: 1.686 liter – vanaf € 28.890

Ook deze Koreaan blijft een outsider die beter verdient. Het motoraanbod is weliswaar beperkt tot één dieselmotor en één benzinemotor, maar de ruimte voor de passagiers is royaal, de afwerking op niveau en hij biedt zeven jaar garantie. De vierdeursversie is er ook als plug-inhybride, deze SW krijgt binnenkort dezelfde behandeling.

9. Audi A6 Avant: 1.680 liter – vanaf € 41.670

De Audi is intussen de oudste van het Duitse drietal, maar is wel het aantrekkelijkst geprijsd. De connectiviteit en rijhulp hinkt dus iets achterop, maar hij zal dat dankzij de nieuwe A8 bij de volgende generatie meer dan goedmaken. Het motoraanbod is ook bijzonder uitgebreid, van een zuinige 2.0 TDI over de verhoogde Allroad tot de krankzinnige RS6.

10. Opel Insignia Sports Tourer: 1.665 liter – vanaf € 28.000

De Opel Insignia werd het afgelopen jaar volledig in het nieuw gestoken. Hij combineert een stevige dieetkuur met een gulle laadruimte, een uitgebreide standaarduitrusting en een gevarieerd motoraanbod. De Insignia is er ook als avontuurlijkere Country Tourer en komt binnenkort eveneens als sportieve GSi.