1. Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
Na de Panamera heeft nu ook de Cayenne recht op een fameuze ‘stroomstoot’. Deze Turbo S E-Hybrid laat zijn 550 pk sterke benzine-V8 namelijk ondersteunen door een elektromotor van 136 pk. Resultaat: een gecombineerd vermogen van 680 pk. Oh ja, hij kan ook 40 puur elektrische kilometers rijden dankzij een batterij van 14,1 kWh.
2. Mercedes-Benz A250 e
De nieuwe A-Klasse (en ook de B-Klasse) ziet onder zijn achterbank een accu van 15,6 kWh opduiken in de nieuwe versie A250 e. De aandrijflijn van de nieuwkomer koppelt een 1,33 liter grote benzineviercilinder aan een elektromotor van 75 kW voor een totaalvermogen van 218 pk. Qua rijbereik schopt hij het tot 76 kilometer puur elektrisch en hij zou volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus slechts 1,5 l/100 km verstoken.
3. Opel Grandland X Hybrid4
Net zoals zijn neven bij Peugeot en Citroën mag nu ook de SUV van Opel gebruik maken van de hybride aandrijflijn van PSA. Die laat een 1.6-turbomotor samenwerken met twee elektrische torren voor zo’n 300 pk en vierwielaandrijving. Resultaat: 1,5 l/100 km en 35 g CO2/km op de officiële normcyclus.
4. Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC
De GLE is een beetje een ‘outsider’ in deze groep van stekkerhybrides, want hij vertrekt op basis van een dieselmotor. De aandrijflijn linkt de 136 pk sterke elektromotor die is ingewerkt in de negentrapsautomaat namelijk aan een tweeliterdiesel van 194 pk. Samen zijn ze goed voor 235 pk. Opvallend is ook hoe groot de batterij is: 31,2 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van dik 100 kilometer (volgens gecorreleerde NEDC-cyclus).
5. Seat Tarraco PHEV
Hoewel hij de jongste telg is van de grote SUV-familie van Volkswagen, is de Tarraco wel de eerste die plug-in hybride gaat, zodat hij de Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq de loef afsteekt. De aandrijflijn van de Tarraco is geleend bij VW en bestaat uit een 1.4 TSI, een elektromotor van 85 kW en een lithium-ionbatterij van 13 kWh. Zijn 245 pk weerhouden hem er niet van om minder dan 50 g/km uit te stoten volgens de nieuwe WLTP-cyclus.
6. BMW X5 xDrive45e
Nadat de vorige generatie van de SUV X5 al eens mocht proeven van plug-in hybride techniek, doet BMW zijn werk nog eens over in de nieuwe generatie. Deze keer gebruikt die echter een zescilinder in lijn in plaats van een viercilinder. De prestatiegerichte xDrive45e krijgt een elektromotor van 113 pk en een batterij van 24 kWh. Hij ontwikkelt tot 394 pk, maar verstookt desondanks slechts 1,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus.
7. Ford Explorer Plug-In Hybrid
Bij de Amerikanen is een plug-in hybride meer op vermogen en minder op ecologie gericht. De nieuwe Ford Explorer Plug-In Hybrid combineert zo een dikke V6 biturbo van 350 pk met een elektrische krachtbron van 100 pk. Het resultaat: 450 pk, 840 Nm en een normverbruik van 3,4 l/100 km. Maar als je niet noodzakelijk 7 zitplaatsen nodig hebt, dan is het goed om weten dat er ook een stekkerversie komt van de nieuwe en compactere SUV Kuga, die naast zijn grote broer staat te blinken in Frankfurt.
8. Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
In de nasleep van de facelift van de versies met verbrandingsmotor is de plug-inversie van de GLC ook aangepakt. Zijn aandrijflijn combineert voortaan een 2.0-benzinemotor met een 90 kW sterke elektromotor die in de negentrapsautomaat is ingewerkt. Samen zijn ze goed voor 235 pk en 57 g/km (gecorreleerde NEDC).
9. Skoda Superb iV
De grote Skoda iV maakt gebruik van de evoluties binnen de VW-groep op het vlak van plug-in hybride technologie. Onder zijn motorkap liggen dus dezelfde 1.4 TSI en 85 kW sterke elektromotor als in de andere plug-ins van de groep. De 13 kWh grote accu brengt hem volgens de WLTP-cyclus tot 55 kilometer ver.
10. Volkswagen Passat GTE
Ook de zopas gefacelifte Volkswagen Passat onderging een paar evoluties aan zijn plug-in hybride GTE-variant. De batterij groeide bijvoorbeeld met 31 procent tot 13 kWh, voldoende voor 56 elektrische kilometers.