Jean-Francois Christiaens

11 SEP 2019

Mercedes Vision EQS: elektrische S‑Klasse van de toekomst

De concept Vision EQS richt met zijn futuristische verlichting de spots op de volgende generatie van de limousine S-Klasse van Mercedes. En ook die bezwijkt voor de elektrische lokroep.

20190911090117mercedesvisioneqs.jpg

Met zijn concept Vision EQS slaat Mercedes een dubbele slag: de constructeur met de ster geeft niet alleen een stilistisch voorsmaakje van zijn toekomstige limousine S-Klasse, maar stelt meteen ook de elektrische variant EQS ervan voor. Die komt in het gamma naast de SUV EQC en de minibus EQV, die nu al beschikbaar zijn.

Het licht gezien

De conceptcar met futuristische accenten richt de spots op de toekomstige functies die Mercedes zou gaan aanbieden op zijn duurste modellen. De concept Vision EQS is bijvoorbeeld uitgerust met 229 kleine lichtgevende sterretjes die achteraan een strip vormen. Vooraan innoveren ook de koplampen. Ze krijgen er een functie bij met de naam “Digital Light”, die twee “holografische modules” toevoegt met een “quasi onbeperkt aantal weergavemogelijkheden”. Op die manier perfectioneert het nog de matrixkoplampen die vandaag zo in de mode zijn bij premiummerken.

20190911085941mercedesvisioneqs.jpg

20190911085940mercedesvisioneqs.jpg
20190911090036mercedesvisioneqs.jpg

Ecologische materialen en schermen

Aan boord vallen de nieuwe, extra schermen op de voordeuren op. Die zouden kunnen dienen ter aanvulling van de volgende generatie van het infotainmentsysteem MBUX van Mercedes. Verder valt op dat de futuristische limousine afscheid neemt van klassieke materialen voor de aankleding van het interieur ten voordele van gerecycleerde elementen, en dan meer specifiek uit de oceaan gerecupereerde plastics.

20190911090037mercedesvisioneqs.jpg

700 kilometer

Mercedes onthult met deze stijlstudie ook een paar technische kenmerken van zijn toekomstige elektrische limousine EQS. Als de cijfers van deze conceptcar definitief zijn, dan zou de elektrische limousine van de toekomst een batterij hebben van 100 kWh die goed is voor een WLTP-rijbereik van 700 kilometer. Zijn twee elektromotoren (een per as) ontwikkelen samen 350 kW (476 pk) en een koppel van 760 Nm. Daarmee sprint deze lange berline van 0 naar 100 km/u in minder dan 4,5 seconden.

20190911090140mercedesvisioneqs.jpg

350 kW

Tot slot verduidelijkt Mercedes nog dat het prototype compatibel is met snelladers met een vermogen van tot 350 kW. Daarmee kan de limousine zo’n 560 kilometer rijbereik recupereren in minder dan 20 minuten.

20190911085942mercedesvisioneqs.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie