BMW i3 – vanaf € 37.300
De i3 was van meet af aan ontworpen als elektrische auto, en dwingt respect af door zijn homogeniteit en zijn prestaties. De kleine BMW rijdt aangenaam, en met 170 pk bijna sportief, en is verrassend praktisch. Bovendien heeft hij ook nog eens toptechnologie en heel wat connectiviteit aan boord. De i3 werd recent herbekeken en kreeg een grotere batterij, en daardoor een (theoretisch) rijbereik van 300 kilometer. Ongeruste zielen kunnen hem bestellen met een kleine verbrandingsmotor (een benzine) die de batterijen oplaadt en het rijbereik dus uitbreidt.
Renault Zoé – vanaf € 22.050
Renault biedt twee versies van de Zoé aan: een basisversie met theoretisch rijbereik van 210 kilometer, en een “Z.E.40” met rijbereik van 400 kilometer. In het echte leven haal je eerder 300 kilometer, wat desondanks opmerkelijk is. De kleine Zoé stuurt aangenaam, lijdt weliswaar onder enkele praktische details en een middelmatige afwerking, maar onderscheidt zich door zijn aanbod. In tegenstelling tot zijn twee gelegenheidsrivalen wordt hij verkocht zonder batterij. Renault verhuurt de batterij voor een vast maandelijks bedrag. Het voordeel? Als er een probleem met de batterij opduikt, herstelt of vervangt de constructeur de batterij gratis.
VW e-up! – vanaf € 26.900
De e-up! is de enige uit dit lijstje die niet vanaf het begin als elektrische auto werd ontwikkeld. Hij is immers ook verkrijgbaar met een klassieke verbrandingsmotor. De integratie van de elektrische aandrijflijn is geslaagd, maar qua rijbereik moet de e-up! onderdoen voor zijn twee concurrenten: VW geeft een rijbereik op van slechts 150 kilometer. Wat prestaties betreft, kan je rekenen op een koppel van 210 Nm om vlot mee te kunnen met het verkeer.