1. BMW Z4 (2003-2009)

Goed nieuws voor de kopers: de Z4 (eerste generatie) is tegenwoordig verkrijgbaar voor minder dan 10.000 euro! Zijn gespierde lijnen en achterwielaangedreven evenwicht zijn z’n grootste troeven. De 2.0-viercilinder mist wat karakter, maar de 2.2- en 2.5-zescilinders overtuigen veel meer! Let er wel op dat de onderhoudsgeschiedenis klopt.

2. Mercedes SLK (2004-2010)

Met 10.000 euro op zak kan je zelfs streven naar de tweede generatie van de SLK, die van 2004 tot 2010 werd gebouwd. Hoop echter niet op een zescilinder (280, 350) en al helemaal niet op een 55 AMG: die laatste vallen niet enkel buiten het budget, maar zijn bovendien extreem zeldzaam op onze markt! Je moet dus terugvallen op de 200 Kompressor, die echter allesbehalve een slappe instapversie is. Zijn viercilinder biedt heel wat koppel en behoudt het evenwichtige onderstel.

3. Porsche Boxster (1996-2000)

We weten ook wel dat je voor dit geld niet moet hopen op de recente 718 Boxster met zijn turboviercilinder. Je zal dus genoegen moeten nemen met een van de eerste modellen. Het goede nieuws is dat die met zescilinders zijn uitgerust, wat zowel de romigheid als de motorklank ten goede komt! De 2,5-litermotor biedt daarentegen geen verpletterende prestaties en zijn betrouwbaarheid laat te wensen over. Maar je haalt daarmee wel een perfect rij-evenwicht, een grommende flat-six en een prestigieus merklogo in huis… Koop echter geen kat in een zak en onderzoek het exemplaar dat je wil minutieus!

4. Audi TT (1998-2006)

Je moet naar het oorspronkelijke model kijken! Het lijkt er namelijk op dat de TT erg goed zijn waarde houdt. Met een budget van 10.000 kan je echter toch kiezen voor een model in uitstekende staat. Destijds waren verschillende motoren verkrijgbaar: 1.8-turboviercilinder met 150, 180 of 225 pk en een V6 van 3,2 liter en 250 pk. Die laatste met zijn rauwe stem is echter duurder dan de andere.