François Piette

28 JAN 2013

Top‑5 driftwagens

Je kunt je niet inhouden, het is voor jou onmogelijk om rechtdoor te rijden. Een bocht moet dwars genomen worden, al kijkend door de zijruiten. Voor wie graag al glijdend door de bochten gaat (op het circuit uiteraard) een top-5 van de meest geslaagde driftwagens.

Wat is een goede driftauto?

Het moet een achterwielaandrijver zijn of, in de sneeuw, een vierwielaandrijver. Voeg er nog een zelfblokkerend differentieel en veel pk’s aan toe, respectievelijk voor de tractie en om de achterkant te laten uitbreken op ieder moment dat je dat wenst. Kies indien mogelijk een atmosferische motor die zeer progressief zijn vermogen afgeeft. Ben je een beginneling? Kies dan zonder twijfelen voor de Toyota GT 86 met een speelse achterkant en gemakkelijk om dwars te zetten. Maar voor echte racers ontbreken extra paarden.

BMW M3

Een atmosferische V8 met 420 pk, een zelfblokkerende achterbrug, een uitstekende gewichtsverdeling: meer is er niet nodig voor een goed humeur. Bovendien klimt de motor tot meer dan 8.000 tr/min, waardoor je tijdens de ‘hete’ momenten niet moet schakelen. Een aanrader in dit genre.

Nissan 350Z

In Japan is de 350Z een referentie geworden in driftwedstrijden. Zijn korte wielbasis komt het speelse temperament ten goede, terwijl de grote V6 voorin bijna 300 pk naar de uitstekende achtertrein stuurt. Glijpartijen zijn de tweede natuur van de Nissan 350Z! Zijn grote zus, de GT-R is trouwens ook zeer geschikt, ondanks vierwielaandrijving.

Ford Mustang

Glijpartijen gaan bij Ford al terug tot de eerste Escort, waarvan de spectaculaire raceversies met een indrukwekkende hoek door de bochten gingen. Vandaag is bijna alles mogelijk qua afstelling, met bijvoorbeeld differentiëlen. Terugschakelen is al bijna genoeg om de weg door de zijruiten te bekijken. Iets gemakkelijker te vinden, is de Mustang die je met zijn krachtige motoren en starre achteras al even gemakkelijk dwars plaatst.

Chevrolet Corvette

De Corvette kruipt in een nieuw kleedje, maar daar moeten we nog even op wachten. Weet echter dat de vorige versies graag de weg lezen ‘als een krab’. Een laag gewicht is gegarandeerd dankzij het koetswerk uit kunststof en de krachtige V8 zet topprestaties neer. Combineer de twee en je krijgt een machine die smeekt om met zijn achterwerk te glijden, zelfs in rechte lijn. In de versies Z06 of ZR1 wordt de Corvette helemaal wild.

Alpine Renault A110

De berlinette van Alpine is een mythe geworden die vandaag evenveel waard is als goud. De legende werd gevormd door elegante en sportieve ontwerp, het ongelooflijke palmares in de autosport en het plezierige weggedrag. Met zijn Renault-motor in de achteroverhang schitterde Alpine in de Rally van Monte Carlo en haalde hij zelfs de drie podiumplaatsen in 1973. Vaak kwamen de achterwielen als eerste uit de bocht, zo illustreren de foto’s.

Advertentie
Advertentie
Advertentie