Jaguar E-Type

De mooiste auto van de wereld? Niet volgens ons, maar volgens ‘il Commendatore’, Enzo Ferrari in hoogsteigen persoon. De proporties (wat een motorkap!), de prestaties en de prijs maakten er een ongelooflijk succes van, vooral in de Verenigde Staten. De eerste versie van de E-Type is ook de puurste.

Ferrari 275 GTB

De jaren zestig zijn een glorietijd voor Ferrari: het merk wint in de Formule 1 en uithoudingsraces (met de laatste Ferrari-zege in de 24 uren van Le Mans in 1965) en schittert op de weg met modellen die rechtstreeks afgeleid zijn van racewagens. De 275 GTB is hiervan de perfecte belichaming. Vandaag wordt hij aanbeden en verkocht voor astronomische bedragen. Deze berlinette heeft een fantastische V12 met 300 pk.

Lamborghini Miura

De extreemste seriewagen? Dat zou best kunnen. Zijn betoverende lijn maakt er één van de mooiste menselijke creaties van. Maar de techniek verbaast nog het meest: een V12 dwars achterin met 350 pk bij 7.500 tr/min, minder dan één ton op de weegschaal en een topsnelheid rond 300 km/u.

AC Cobra

Vier jaar productie en slechts een duizendtal originele exemplaren, maar ontelbaar veel kopieën. De Cobra kwam uit de Verenigde Staten om de fine fleur van de Europese sportwagens te bekampen. Uiteraard is deze Amerikaan wat overdreven: op een Brits chassis installeerde Caroll Shelby enkele dikke V8-motoren met 250 tot 480 pk. De Cobra staat garant voor een woest geluid en een uiterlijk van een gedopeerd monster.

Toyota 2000 GT

Zonder enige ervaring in de wereld van de sportwagen ontwikkelde Toyota (met de hulp van Yamaha), een sportieveling geïnspireerd door Britse referenties. Bovendien kreeg hij spitstechnologie: een 2.0 zescilinder twin cam met 150 pk, een vijfversnellingsbak, een onderstelstructuur met centrale balk, … Tegenwoordig is dit de Japanse auto met de hoogste waarde.