Stadswagens van vandaag steken boordevol elektronica en zijn luxueuzer dan de limousines van gisteren, op enkele uitzonderingen na. Ooit was dat anders. Om het simpel te houden, bedachten sommige constructeurs echte meesterwerkjes, waarvan het genie in het concept schuilt.

Hier volgen vijf zeer bekende voorbeelden van populaire modellen die vandaag uitgegroeid zijn tot cultauto’s, in zoverre zelfs dat ze meer waard zijn dan sommige klassiekers met meer prestige. Behalve de twee Franse modellen, hebben ze vandaag allemaal een moderne retroafgeleide.  

1. Volkswagen Kever (1938-2003, bijna 22 miljoen verkochte exemplaren)

Dé volkswagen bij uitstek. Nochtans ligt één van de guurste figuren uit de geschiedenis aan de basis: Adolf Hitler. Die vroeg aan zijn favoriete ingenieur, Ferdinand Porsche, om een ‘auto voor het volk’ te ontwerpen. Porsche volbracht die taak met brio: een onverwoestbare motor met luchtkoeling, een interieur voor vier personen en een belachelijk lage productiekost.

De rest is geschiedenis. Prototypes raakten tijdens de oorlog in de vergetelheid, maar de Kever verrees uit zijn as nadat Duitsland verslagen werd en groeide uit tot een verkooptopper. Ook vandaag wekt de Kever passie op. 

+ Onverwoestbaar, eindeloze mogelijkheden om de auto te verbeteren, beschikbaarheid stukken

- Onvoorspelbaar weggedrag, aanzienlijk verbruik, waanzinnige prijzen (vooral cabrio) 

2. Citroën 2PK (1948-1990, meer dan 5 miljoen exemplaren)

Toute petite voiture, stond in het bestek van toenmalig Citroën-baas Pierre Boulanger in 1935. Het moest een zeer economische auto worden waarmee de massa zich kon verplaatsen.

Vier zitplaatsen, twee fiscale pk’s, voorwielaandrijving, genoeg hoofdruimte om met een hoed te rijden en een ophanging waarmee je een veld kunt oversteken met eieren op het dak: het resultaat werd pas aan het grote publiek voorgesteld na de oorlog. Een legende was geboren en zijn carrière duurde tot 1990.

+ Spreekwoordelijke betrouwbaarheid, eenvoudig onderhoud, belachelijk laag verbruik

- Prestaties van een bromfiets (vooral de eerste versies), hoge kosten, zeer karig uitgerust (eerste versies)

3. Austin Mini (1959-2000, meer dan 5 miljoen exemplaren)

Alec Issigonis is een echt genie. Voor de BMC (British Motor Company) ontwierp hij de Mini. Deze formidabele kleine stadswagen met ultracompacte afmetingen had genoeg plaats in het interieur voor vier volwassenen. Een revolutie op de markt, met een concept dat toen nog onuitgegeven was: de motor dwars voorin en voorwielaandrijving.

De overgrote meerderheid van de huidige auto’s gebruikt deze architectuur. De Mini werd een groot succes, zowel bij de dealers als in de autosport. Dit bijzonder wendbare autootje is de modernste van onze vijf hoofdrolspelers.  

+ Uitzonderlijk weggedrag, beschikbaarheid onderdelen, perfect bruikbaar vandaag

- Roestbak!, zeer stevig comfort, waar is de geluiddemping?

4. Fiat 500 (1957-1975, bijna 4 miljoen exemplaren)

Neen, zijn carrière duurde niet zo lang als die van zijn rivalen in dit stuk. Hij werd ook niet op dezelfde schaal verkocht. Met zijn lengte van minder dan drie meter voldoet hij echter het beste aan de omschrijving ‘stadswagen’.

De 500 is revolutionair omdat hij Italië mobiel maakte. Zijn kleine tweecilindermotor met luchtkoeling is pittig als een Prosecco en garandeert een uitstekende duurzaamheid. Met zijn glimlachende snoetje, open dak en chroomdetails is de Fiat 500 ongetwijfeld de schattigste.

+ Superschattig, beperkt onderhoud, wendbaarheid

- Hoge kosten, autosnelwegen te vermijden, roest   

5. Renault 4 (1961-1992, meer dan 8 miljoen exemplaren)

Het geheugen is selectief. De R4 is de minst respecteerde en goedkoopste van de vijf populaire auto’s die we hier presenteren. Nochtans is het na de  Kever de meest geproduceerde. Door zijn lange carrière van bijna 33 jaar, zijn distributie in maar liefst honderd landen en zijn ontelbaar aantal varianten verdient hij hier een plaats.

De R4 is zoals een blauwe jeans: overal gemakkelijk, van het verre platteland tot de prestigieuze laan van de Champs-Elysées. Vandaag is hij de ruimste en veelzijdigste van allemaal. 

+ Zeer praktisch, zeer betaalbaar, comfort

- Waar zijn de remmen?, prestaties (eerste versies), vaak tot op de draad versleten