1. Caparo T1

Een Formule 1, maar lichtjes aangepast voor de weg. Voor de Britse wegen tenminste. Alleen wat wettelijk noodzakelijk was, werd aangepast. De Caparo is dus een eenzitter met koplampen, een claxon en richtingaanwijzers. Zijn kenmerken komen van een andere wereld: de 3.5 V8 levert 610 pk bij 10.500 tr/min voor een gewicht van zo’n 600 kg. Volgens Caparo haalt de T1 100 km/u vanuit stilstand in 2,5 seconden. Wil je iets brutaals? Beter dan dit vind je moeilijk.

2. Ariel Atom 500

Door zijn bijzondere look telt de Ariel heel wat liefhebbers. Bevrijd van al het overbodige gewicht, is de Honda VTEC-motor buitengewoon wild. Beter nog: de zeldzame 500-versie heeft een drieliter V8 met 500 pk. Om een gewicht van 550 kg te verplaatsen is dat ruim voldoende. Je moet wel altijd je hoofd koel houden achter het stuur.

3. Radical SR8

Nog een racewagen vermomd als straatauto. De Radical is een fascinerende auto met een V8 die eigenlijk niet meer is dan twee aan elkaar gekoppelde motoren van Suzuki Hayabusa motorfiets. De 2.8 levert 460 pk bij meer dan 10.000 tr/min. Goed voor 0 tot 100 km/u in 2,7 seconden in dit raceprototype voor de weg.

4. Caterham Levante

Deze Caterham werd samen met RS Performance Engine Developments Limited ontwikkeld. Er werden maar acht exemplaren van gebouwd. Het koetswerk is van koolstofvezel en de zetels zijn van kevlar. Voor de aandrijving zorgt niet de traditionele viercilinder van het merk, maar een 2.4 V8 compressor, goed voor meer dan 500 paarden! Gelukkig is een rijstage inbegrepen in de prijs.

5. Lotus Exige 360 Cup

Deze Lotus is minder brutaal dan zijn speelkameraden in dit lijstje en is beter bruikbaar op de openbare weg. Zijn V6 met 360 pk zet prestaties van een Porsche 911 neer, terwijl de regelbare wiletreinen goed werk leveren op het circuit. Zegt het jou wel wat? Haast je dan, want Lotus voorziet maar vijftig exemplaren, voor een prijs van 90.000 euro zonder btw. De prijs die je moet betalen voor een collector’s item …