1. Ford Fiesta ST
De 1.6 EcoBoost van deze Fiesta levert op papier maar 180 pk, maar op verzoek staat een cavalerie van meer dan 200 paarden te trappelen. Het neusje van de zalm is het chassis, dat voor veel rijplezier zorgt, onder meer met de speelse achtertrein. Gezien de prijs is de Fiesta ST een pareltje.
2. Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport
De 208 GTI is te kalm? Peugeot antwoordt met een iets straffere motor (+7 pk) en een zelfsper op de voorwielen. Die uitrusting was eerst voorbehouden aan de beperkte serie 30th Anniversary Edition, maar is nu ook beschikbaar in de gefacelifte 208 ‘by Peugeot Sport’.
3. Renault Clio RS Trophy 220
Het sterke punt van de Clio RS is zijn onderstel. Renault scherpt zijn troeven nog aan met deze Trophy-versie, die zo’n twintig paarden toevoegt én het beheer van de gerobotiseerde versnellingsbak verbetert, traditioneel het zwakke punt van dit model.
4. Opel Corsa OPC Performance Pack
Zijn motor is wellicht niet de leukste van allemaal. Zijn chassis is evenmin het meest communicatieve of speelse. Maar in zijn geheel is de Corsa OPC bijzonder doeltreffend. De zelfsper van het Performance Pack verricht wonderen voor de grip.
5. Volkswagen Polo GTI
De Polo GTI oogt verzorgder maar heeft niet de dynamiek van zijn rivalen. Nochtans zorgt zijn facelift voor een evolutie: de 1.4 TSI ruimde plaats voor een 1.8 TSI met 190 pk, terwijl de fantastische DSG-versnellingsbak nog altijd op het programma staat.