Audi SQ7
V8 – 4 liter – 435 pk – 0-100 km/u in 4,8 seconden – 250 km/u - € 91.100
In tegenstelling tot zijn concurrenten gebruikt de Audi SQ7 een dieselmotor. Maar wat voor een. Met 900 Nm vanaf 1.000 tpm trekt hij het asfalt uit de grond. En de V8 klinkt zelfs aangenaam door de uitlaat.
Bentley Bentayga
W12 – 6 liter – 608 pk – 0-100 km/u in 4,1 seconden – 301 km/u - € 215.017
In afwachting van de Cullinan, Rolls-Royces antwoord, is dit de duurste en meest luxueuze SUV van het moment. Zijn prestaties, afmetingen en prijs zijn van een andere wereld.
BMW X5 M
V8 – 4,4 liter – 575 pk – 0-100 km/u in 4,2 seconden – 250 km/u - € 119.500
Wanneer BMW’s Motorsport-departement zich over een model buigt, levert het geen half werk. Zelfs als het om een SUV gaat. Discreet is anders, maar hoe kan je onbewogen blijven bij de knowhow van het huis die er (bijna) is in geslaagd om deze SUV een sportief weggedrag te geven?
Mercedes-AMG GLS 63
V8 – 5,5 liter – 585 pk – 0-100 km/u in 4,6 seconden – 250 km/u - € 141.933
Zeven comfortabele plaatsen en echte terreincapaciteiten: de GLS 63 AMG is een stevig wapen op de weg. Zijn kolossale vermogen heeft uiteraard zijn prijs aan de pomp, maar dat betaal je om met een van de meest veelzijdige auto’s van dit moment te rijden.
Porsche Cayenne Turbo S
V8 – 4,8 liter – 570 pk – 0-100 km/u in 4,1 seconden – 284 km/u - € 171.094
Voor de komst van de Bentayga was dit een van de snelste en meest nerveuze SUV’s van het moment. Hij kan heel wat sportwagens in verlegenheid brengen en brengt het er op oneffen terrein zelfs aardig vanaf.
Range Rover Sport SVR
V8 – 5 liter – 550 pk – 0-100 km/u in 4,7 seconden – 260 km/u - € 126.500
Het “special ops”-departement van Jaguar Land Rover boog zich over deze Range Rover Sport en gaf hem vleugels met deze V8 met compressor. Het geluid doet de aarde beven en zijn weggedrag blijft verbluffend.