1. Connectiviteit
Vandaag de dag is een auto veel meer dan een vervoersmiddel dat je van A naar B brengt. De wagen moet desnoods ook kunnen functioneren als mobiel bureau en daar hoort een foutloze verbinding met je smartphone bij. Zo zie je functies terug zoals MirrorLink (Android) en CarPlay (Apple): toepassingen die toelaten om rechtstreeks de schermen van je smartphone te dupliceren waardoor je je smartphone en al zijn applicaties kunt bedienen.

Je smartphone kan ook bepaalde functies van je wagen aanspreken: vergrendelen, voorverwarmen en het navigatiesysteem bedienen. De meest recente toepassing zou zelfs zo uit een James Bond-film kunnen komen: BMW laat bij de nieuwe 7-Reeks toe dat je via je smartphone je wagen uit een smalle parkeerplaats kan manoeuvreren zonder dat je achter het stuur moet zitten.

2. Rijhulp in de file
De huidige elektronische rijhulpsystemen evolueren nog stapsgewijs en ze zorgen zo voor een geleidelijke overgang naar auto’s die volledig zelfstandig kunnen rijden. Vooraleer dat soort wagens definitief doorbreekt, zijn er echter nog een aantal technische en juridische zaken die op punt moeten worden gezet. Momenteel kun je al voor een tussenoplossing kiezen: de rijhulp in de file die het midden houdt tussen cruise control en autonoom rijden.

Eens de technologie is ingeschakeld zal de wagen die met deze rijhulp is uitgerust verschillende factoren analyseren om zo te kunnen beoordelen of je in een file terecht komt. Vanaf dat moment kan de wagen accelereren (tot de maximaal toegelaten snelheid bij vlot verkeer), afremmen, tot stilstand komen en zelfs van rijrichting veranderen. Aan lage snelheden kan de bestuurder dan de volledige bediening van de wagen uit handen geven.

3. Intelligente verlichting
Na het automatisch activeren van je lichten, de xenon-verlichting en de LED-lichten, doet een nieuwe toepassing zijn intrede in de autosector. Het principe is simpel: vanaf het moment dat het donker wordt, kan een camera bovenaan je voorruit de lichten aansturen en het grootlicht zo vaak als mogelijk activeren.

Nieuwere versies van het systeem zijn zelfs in staat om de lichtbundel aan te passen. Op die manier is de ruimte voor jouw wagen met je grootlicht verlicht, maar is het op het rijvak van een tegenligger toch voldoende donker. De toekomst van de verlichting bij auto’s spitst zich momenteel toe op de laser-technologie. Die verbruikt minder energie, maar hij verdubbelt zijn reikwijdte ten opzichte van LED’s.

4. Adaptieve cruise control
Deze cruise control gaat veel verder dan reageren op het rijgedrag van een wagen voor jou. De verschillende camera’s aan boord van de wagen scannen de verkeersborden en kunnen zo de ingestelde snelheid aanpassen naar de veranderende maximum toegelaten snelheid. Deze technologie kan ook een voorspellende functie krijgen: op basis van de gegevens die hij krijgt van bijvoorbeeld het navigatiesysteem, kan hij de bestuurder waarschuwen en laten inspelen op situaties die er zo meteen aan zitten te komen.

Concreet wil dat zeggen dat het systeem aan de bestuurder via een pictogram toont dat het tijd is om de voet van het gaspedaal te halen omdat de maximum toegelaten snelheid verlaagd wordt of dat er een file zich verderop aan het vormen is. Wanneer de cruise control is geactiveerd is hij in staat om de snelheid van de wagen zelf te laten dalen naar degene die op dat moment opportuun is.

5. Park Assist
Een wagen die zichzelf parkeert: het is de droom van vele bestuurders in de stad die de laatste jaren werkelijkheid is geworden. Het systeem laat tegenwoordig toe om de wagen zich semi-automatisch te laten parkeren waarbij je als bestuurder enkel de pedalen nog moet bedienen.

Deze systemen evolueren nog steeds. Ze zijn ondertussen al perfect in staat om zowel langs links als langs rechts te parkeren, ze kunnen schuin inparkeren of netjes naast elkaar. De nieuwste toepassingen geven je via een applicatie op je smartphone de mogelijkheid om je wagen zelf te parkeren, zonder dat je achter het stuur moet zitten.