Met het einde van de SUV-inschrijvingen als bedrijfsvoertuigen, voelt de markt van de pick-up’s zich vleugels krijgen. Want met een achterlaadbord, dat gedekt is of niet, geniet men nog steeds van fiscale voordelen. Dus hebben de verkopers van pick-up’s zich in de handen gewreven tijdens het laatste Autosalon te Brussel. En Toyota maakt hier geen uitzondering op, daar niet minder dan 352 Hilux verkocht werden gedurende de maand januari. Dit is meer dan de Land Cruiser, waarvan de verkopen daalden met 30 tot 40% (altijd door de wijziging van de wetgeving op de bedrijfsvoertuigen) ! En voor het ganse jaar, voorziet Toyota de markt op ongeveer 7.000 stuks. Dit is enorm. Enorm is ook de verhouding van de 3 liter versie in de mix van de verkopen : 74% ! Vanzelfsprekend, indien men geen inverkeersstellingstax moet betalen, en indien de verkeersbelasting maar op maximum 150 euro per jaar staat... En qua uitrustingen, werden 65% van deze Hilux 3.0 D-4D wagens verkocht, tijdens dezelfde periode van het autosalon, in een Alaska versie, met andere woorden : full, full, full. Land Cruiser motor De actuele Hilux, die eind 2005 op de Europese markt gebracht werd, is de zesde generatie pick-up’s bij Toyota. Meer dan 12 miljoen exemplaren werden inderdaad geproduceerd sinds de eerste verschijning in Japan in 1967, al werd de allereerste Hilux in Belgique ingevoerd in 1980. Maar wat Toyota aanzette om zijn pick-up te wijzigen, amper twee jaar na zijn aankomst op de markt, is de motor. Met 102 pk, armzalig om een leeggewicht van 1,8 ton te verplaatsen, had hij nogal moeite om de concurrentie te volgen, die tussen de 130 en de 170 pk staan. Om zich op het niveau te houden, was de oplossing zo gevonden daar er in het off-road gamma van de constructeur een zekere Land Cruiser staat, die voorzien is van een krachtige motor. De beslissing werd genomen om onmiddellijk de 3.0 D-4D over te planten. Automatische 4-doos Modern qua ontwerp, beschikt deze ijzeren blok over een aluminium cilinderkop met 4 kleppen per cilinder, over een turbine met variabele geometrie, over een algemene brug uit een nieuwe generatie en over een ontstuimigheidsregelaar. Resultaat : 171 pk aan 3.600 rpm. De topsnelheid wordt aangekondigd op 170 km/u (met manuele doos) terwijl het gemiddeld verbruik rond de 8,3 l/100 km ligt. De amateurs van automatische dozen kunnen toch verkiezen voor de vorige doos van de Land Cruiser, maar men moet weten dat deze maar beschikt over 4 versnellingen. Dit gezegd zijnde, om er 900 kilometers mee gereden te hebben, kan ik u zeggen dat met zo’n koppel dit detail geen probleem vergt. Men werd zelfs verrast vast te stellen dat het toerental van de motor tamelijk laag stond op de autosnelweg, minder zelfs dan met een versie 2.5 D-4D voorzien van een 5-doos. Intercooler Esthetisch gezien, is er maar één manier om de «nieuwe» Hilux te onderscheiden van de «oudere» : de luchtkoker op de motorkap. Deze werd noodzakelijk omwille van de overname van een temperatuurwisselaar lucht/lucht (een intercooler, dus) en die geplaatst werd op de motorkap. Deze laat eveneens toe om de 2.5 D-4D motor van 102 tot 120 pk over te schakelen. Voor de rest, noteert men de overname van nieuwe kleuren en van mistlichten. Binnenin erft de 3.0 D-4D van optieke toerentellers en van een multi-informatief scherm. De versie Alaska geniet binnenin van het leder, van de GPS Full Map, van de hard-top voor het achterlaadbord, van 16’’ velgen en van de zijdelingse beschermingstangen in inox. Ook plezierig Reëel werktuig, betrouwbaar en sterk, kan de Hilux ook een aangename reisgenoot worden, net zoals wij deze op een lange rit testten met vier inzittende in de versie dubbele cabine. Zalvend en vrijwillig, heeft deze 3.0 D-4D motor ons verrast door zijn bescheidenheid. Maar dit is niet de enige verrassing die deze pick-up ons deed. Eens in de Alpes, bood de sneeuw een ander gezicht aan deze Hilux. Deze van een plezierige wagen, die ons toeliet overvloedige uit te glijden. En wanneer het te acrobatisch wordt, hoeft men enkel de vierwielaandrijving aan te koppelen (tot 80 km/u). Een hindernis? De vertragende doos helpt ons hierbij. En indien de veringen geen comfortmodellen zijn qua demping, laten deze toch toe om van plateau te veranderen zonder zich te verontrusten.