Na twee rondes en 406 punten is het tenslotte de Toyota Prius die de palm van Europese Auto van het jaar 2005, tegen 6 andere concurrenten wint. De 58 journalisten van de Europese jury zijn dus bezweken voor de hybride charmes van de Japanse. Ze heeft eveneens een gelijkaardige titel in de Verenigde Staten gewonnen. De voorzitter en CEO van Toyota Marketing Europa, Tadashi Arashima, was verrukt "om de Prius de prijs van Auto van het jaar 2005 te zien ontvangen". Hij deelde eveneens mee dat: "Wij geloven dat de hybride technologie, in het bijzonder het systeem Hybrid Synergy Drive® dat in de Prius geïnstalleerd wordt, een grote stap vooruit betekent voor de vermindering van milieuverontreiniging door de auto, terwijl de prestaties verbeteren." Hij besloot met de verklaring dat "het een grote aanmoediging is voor ons werk om minder verontreinigende auto's te ontwikkelen ". Deze tweede generatie van de Prius is de derde Japanse auto om deze onderscheiding binnen te halen, na de Nissan Micra in 1993 en de Toyota Yaris in 2000. In ieder geval, ondanks zijn prijs en zijn specificiteit, is de Prius een schitterend succes aangezien Toyota het moeilijk heeft om aan de vraag te voldoen. Het bewijs dat een deel van de automobilisten bereid zijn om alternatieve oplossingen te kiezen.