Bruno Wouters

7 NOV 2008

Heavy Metal!

Tijdens de presentatie van de Rocket III speelde het Engelse merk een subtiel spelletje. Toch was het vrij duidelijk dat ze de dikke Harley's en hun Japanse klonen viseerden. De enorme motor van 2300cc was de grootste motor in productie met uitzondering van de folkloristische "Hoss Boss" V8. De prestaties waren natuurlijk in verhouding. Een meer dan originele driecilinder, een dubbele koplamp overgenomen van de beroemde SpeedTriple, een enorme achterband van 240, drie uitlaten,... de Rocket kwam niets tekort qua voorkomen... of originaliteit.

De Rocket was een power cruiser in volle glorie! Maar Harley bouwt niet alleen mooie customs. De Electra Glide en andere Roadking's bevolken immers ook de lijsten. Tegenover deze twee ontbrak het de Rocket aan enkele doorslaggevende argumenten en dus maakte hij graag wat plaats vrij voor de Touring. Het silhouet van de Rocket III is goed herkenbaar, zelfs nu hij beroofd is van zijn "power cruiser" attributen. Exit de twee Speed koplampen die vervangen worden door een ronde en klassieke versie van aanzienlijk formaat. Exit ook het reusachtige achtergummi van 240, vervangen door een redelijke 180. Vaarwel ook aan de drie uitlaten die nu afgelost worden door twee dikke horizontale knalpijpen. De Touring wordt voorzien van harde valiezen, hét onmisbare kenteken van een Touring en een groot windscherm dat zonder werktuig verwijderd kan worden.

Big is not big enough

De grote voetsteunen en het brede zadel met rugsteun maken het rijden héél aangenaam. Een andere belangrijke maar niet dadelijk zichtbare wijziging is het vermogen van de motor: die is namelijk wat braver geworden. De kracht wordt van 140 naar 108 pk teruggeschroefd en het verbluffende koppel van 200 Nm stijgt naar 209 Nm aan … 2.000 toeren! Met dergelijke cijfers wordt het dus echt onnodig om veel op de versnellingshendel te trappen! Het verlies aan kracht heeft wel een eigenaardig gevolg. De Touring verliest namelijk de ongetemde krankzinnigheid die de Rocket III zo aantrekkelijk maakte. Maar de keuze van het Triumph team vindt zijn verantwoording in het gebruik van de Touring. Terwijl de eerste de stenen uit de grond trekt en zijn kracht met zowat alles wat twee wielen heeft wil meten over 400 meter, wil de Touring niets anders dan je in de beste omstandigheden over de wereld laten reizen. De 108 pk's vervullen ruimschoots hun taak en samen met het alom tegenwoordige koppel bezorgen ze je het grootste plezier.

Heavy metal

Ook in stilstand maakt het beest indruk. De afmetingenzijn overweldigend: 2,60m lang met een wielbasis van 171 cm en een motor die zo uit een wagen ontsnapt kan zijn. Tegenover een motor die de meeste onder ons gewoon zijn lijkt deze Touring "groot". Eens je op het brede zadel zit blijft dit gevoel aanhouden. Goeie God, wat is deze motor monumentaal! De Touring van zijn steun weghalen eist echt inspanning. En de eerste meters worden best met de nodige voorzichtigheid aangevat. Na enkele kilometers krijg je wat meer vertrouwen en ook al blijft het gewicht voelbaar, toch heb je ook aan wettelijke snelheden al heel wat rijplezier. De motor klimt snel in de toeren en op elk moment is er kracht te over. De Touring heeft meer punch dan zijn rechtstreekse concurrenten en je wordt met sprekend gemak van de ene naar de andere bocht gestuwd. De weinig gebruikte versnellingsbak werkt perfect en de koppeling laat zich dankzij de cardanas volledig vergeten: klasse!

Road 66

De kilometers worden met plezier verslonden en ondanks zijn afmetingen toont de Touring zich verwonderlijk handig. Maar vergeet toch de grenzen van de fysica niet! Het gewicht blijft constant aanwezig net als de beperkte vrije hoogte. Tot stilstand komen wordt aan drie schijven toevertrouwd en die installatie slaagt voor zijn examen. De remmen hebben hun handen meer dan vol maar zijn krachtig genoeg om de 400 kg van het beest te bedwingen. Ander pluspunt is het comfort. De uitstekende rijpositie, het brede en comfortabele zadel dat bovendien voorzien is van een goed geplaatste rugsteun, de ophanging die uitstekend gedempt is en nauwkeurige geleiding van de machine maken dat dit een echte rijdend salon is. Enkel in snelle bochten komen de grenzen naar boven en merk je wat torsie op het kader. Maar dat is helemaal niet erg want deze motor werd ontworpen om te cruisen en niet om te racen!

Het prijskaartje van 18.990€ maakt dat de Triumph Rocket III Touring niet voor iedereen haalbare is, maar zijn concurrenten doen het niet echt beter. Zeker als je weet dat de "Brit" nieuwe maatstaven zet in deze categorie. Hopelijk biedt Triumph zo snel mogelijk het ABS aan op zijn slagschip, want de mooiste uit Milwaukee kan er nu al van genieten. Wat voor deze lange afstandsreizigers eigenlijk meer dan logisch is . 

Advertentie
Advertentie
Advertentie