François Piette

2 SEP 2008

Ulrich Bez kondigt de terugkeer van Lagonda aan

 

Aston Martin is nu al 16 maanden een onafhankelijk bedrijf. Een onafhankelijkheid dat blijkbaar zijn vruchten begint af te werpen, nooit zagen we de Britse constructeur zo actief en met een uitgebreid gamma! Aston Martin wordt in niet minder dan 32 landen aan de man gebracht! Toch wil Ulrich Bez, de CEO van Aston Martin, het berdijf niet ombouwen tot een grote multinational, daarom zal de productie altijd beperkt blijven. Alles voor de exclusiviteit!

Een merk met een lange geschiedenis

Lagonda, dat in 1906 van start ging, begon met het bouwen van motorfietsen, maar begon heel snel aan het bouwen van auto’s. Vanaf 1907 begonnen ze er aan en brachten ze een torpedo zescilinder van 20 pk op de markt. De auto werd die tijd massief naar Rusland uitgevoerd. Na verloop van tijd begon Lagonda met het bouwen van luxueuzere en sportievere model met, onder andere, de 14/60 uit 1925. De 14/60 was een tweeliter met dubbele nokkenas. De drang om steeds over meer vermogen te kunnen beschikken had nog grotere motoren als gevolg. Zo gingen ze progressief van een 2.9 liter (zescilinder) op het eind van de jaren ’20, naar een 4.5 liter in 1935. In die tijd was het koetswerk zo goed als uniek, en waren gebouwd naar de wensen van de klant. Het meesterwerk was ongetwijfeld de Lagonda V12 uit 1937. Met een 4.5 liter onder de motorkap kwam de Lagonda heel dicht bij een ongelofelijke 170 km/u!

Wat heeft Aston Martin daar mee te maken?

In 1947 besloot David Brown, die net eigenaar geworden was van Aston Martin, om Lagonda ook te kopen. De reden achter die aankoop was simpel, het was een perfecte manier om tegelijk eigenaar te worden van de uitstekende zescilinder in lijn met dubbele nokkenas en ontworpen door … Walter Owen Bentley himself! Wel zag David Brown geen commerciële toekomst voor het merk, en Lagonda kwam in de vergeethoek terecht  … Tot in 1961, toen Lagonda terug actualiteit werd met een vierdeurs berline op basis van de Aston Martin DB4. Hij kreeg de naam Rapide mee, een naam die later gebruikt zal worden voor de toekomstige berline dat Aston Mrtin volgend jaar op de markt zal brengen. De heropleving van Lagonda duurde maar tot in 1965. Enkele jaren later, in 1976 om precies te zijn, kwam Aston Martin in de handen van Sprague & Minden terecht. Toen werd besloten om Lagonda nog een kans te geven met de voorstelling van een onwaarschijnlijke berline met een heel futuristische look. Uiteindelijk werden van dit model tot in 1989 slechts 645 exemplaren gebouwd. Het uitbundig gebruik van elektronica voor dat model zorgde (toen al!) voor heel wat betrouwbaarheidsproblemen.

Een exclusief karakter

Ulrich Bez heeft laten weten dat deze auto een eigen karakter zal hebben en dat hij in geen geval gaat inspelen op de markt waar Aston Martin al vertoeft. Hij krijgt een eigen look met een geslaagde mengeling van retro en futuristische onderdelen. Het wordt een luxe product voor elke beschikbare markt. Volgend Bez zou hij in meer dan 100 landen op de markt kunnen komen. Bij ons zou dat het geval moeten zijn vanaf 2012.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie