Conceptcars zijn de laboratoria voor de auto van morgen. Of het nu om technologie, design of aandrijving gaat: uiteindelijk zijn er maar weinig conceptcars te ver verwijderd van de realiteit. Toch pakte BMW in 2008 uit met de GINA Light Visionary, die zelfs van vorm kon veranderen.

Canvas

In plaats van koolstofvezel of aluminium gebruikte BMW een idee van vooroorlogse vliegtuigen: canvas. De GINA had dus een aluminium structuur waar textiel over werd gespannen. München wou het over een andere boeg gooien met hernieuwbare materialen.

Geen overbodige lijnen

Dankzij de revolutionaire technologie kon Chris Bangle zich laten gaan. Hij wou alle functies die niet gebruikt worden onzichtbaar maken. Een mobiel mechanisme onder het canvas verminderde zo de lijnen in de deuren of op de motorkap. De GINA werd dus een “transformeerbare” auto.

Organisch gevoel

De GINA veranderde zelfs van persoonlijkheid. De achterlichten waren volledig verborgen en schenen hun licht door het canvas, en de voorlichten verdwenen achter “oogleden” als ze niet gebruikt werden. De deuren gingen naar boven open en plooiden dan het textiel. De motor was te zien in een gleuf in het midden van de “motorkap”. De conceptcar had dus een soort organisch, bijna levend cachet. Toch verscheen er in de afgelopen dertien jaar niets van deze conceptcar op BMW-modellen. Anders hadden we dat wel gemerkt…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: