Toeleverancier ZF is vooral gespecialiseerd in versnellingsbakken, maar heeft ook een hybride aandrijflijn ontwikkeld: eAMT, “electrified Automated Manual Transmission”. Dat bouwde het in een budgetvriendelijke auto in: de Dacia Duster.

Algemene oplossing

ZF zegt er wel bij dat eAMT algemeen bedoeld is voor een “eenvoudige” elektrificatie van modellen met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. In de praktijk wordt de manuele bak vervangen door een gerobotiseerd exemplaar en wordt er een elektromotor op de achteras geplaatst.

Drie taken

De elektromotor moet drie dingen doen: het schakelen van de gerobotiseerde bak afvlakken zodat die aangenamer wordt in gebruik, de voorwielaandrijver omvormen in een vierwielaangedreven versie, en in sommige situaties 100 procent elektrisch rijden. In files bijvoorbeeld, bij het parkeren of tegen constante snelheden.

Aanpasbaar

Constructeurs die voor deze oplossing kiezen, kunnen de eAMT aanpassen aan hun eigen wensen. Ze kunnen er dus een betaalbare hybride of plug-inhybride (afhankelijk van de gebruikte batterij) van maken.