Velen zagen er de opvolger van de SM in, de coupé uit de jaren 70 die op de DS gebaseerd was, maar een Maserati-V6 had. Hij bevatte alles wat Citroën eind jaren 80 kon bieden, en zelfs meer: een meesturende achteras, geëvolueerde luchtvering, tractiecontrole, omgekeerd openende deuren,… een heus technologiefestival.
V6
Onder de kap plaatste Citroën de krachtigste motor uit zijn gamma: de V6-benzine van drie liter en 24 kleppen uit de XM. Die stuurde ongeveer 200 pk naar de voorwielen via een manuele vijfversnellingsbak, waardoor hij 220 km/u haalde. Al bij al bescheiden, vergeleken met de krachtigere motoren van de Duitse concurrentie.
Activa 2
In 1990 presenteerde Citroën een conventionelere evolutie van het concept. Deze keer ging het niet om een berline, maar om een coupé. De bravere auto kreeg desondanks een hertekende middenconsole mét navigatiesysteem. Revolutionair voor die tijd. De V6 bleef ongewijzigd, maar de manuele bak werd ingeruild voor een viertrapsautomaat.
Productie
Het concept was klaar voor productie, maar uiteindelijk keerde Citroën op zijn stappen terug. Uit marktonderzoek van de constructeur bleek namelijk dat de markt niet klaar was voor zulke top-Citroën. Het klassiekere publiek van dit soort auto koos liever voor de traditionele Duitsers. Uiteindelijk bleek niet alles verloren: de geëvolueerde luchtvering vond uiteindelijk zijn weg naar de Xantia… Activa.