De Ferrari Rossa moest in de eerste plaats designhuis Pininfarina in de bloemetjes zetten, dat in 2000 zijn 70ste verjaardag vierde. De designers waren – en zijn nog steeds – kind aan huis bij Ferrari, en het was de Japanner Ken Okuyama die deze Ferrari Rossa uit zijn pen toverde.

Ferrari Enzo

Okuyama zou niet veel later ook de Ferrari Enzo tekenen, en de Rossa gaf al enkele hints voor de nabije designtoekomst van Ferrari. De achterlichten uit deze conceptcar zouden bijvoorbeeld hun opwachting maken op de Enzo, en de vorm van de koplampen zou na deze Rossa ook wijzigen op de productiemodellen: die werden smal en verticaal, zoals bij de Enzo en bij de Ferrari 599 het geval was.

550 Barchetta

De basis voor deze Ferrari Rossa werd gevormd door een ander zeldzaam model: de Ferrari 550 Barchetta. Deze cabrioletversie van de 550 Maranello werd eerder in 2000 geïntroduceerd en was beperkt tot 448 exemplaren. Onder de motorkap – al is hij ook deels zichtbaar – huist dus dezelfde 5,5 liter grote atmosferische V12, goed voor 485 pk.

Productie

Ferrari maakte al van meet af aan duidelijk dat de Ferrari Rossa een zuivere stijlstudie was. Een productie werd dus nooit overwogen.