De auto werd ontworpen door een team dat werd aangestuurd door de beroemde Japanse designer Ken Okayuma, met onder meer de Belg Lowie Vermeersch. De leiders van de drie bedrijven (Pininfarina, Motorola en Maserati) zaten in 2004 samen tijdens een werkvergadering op Pebble Beach in Californië. Het concept moest de kernwaarden van de drie bedrijven samenvatten: design, technologie en sportiviteit.
Atmosferische V12 van 700 pk
Het platform komt van de Maserati MC12 (op zijn beurt afgeleid van de Ferrari Enzo) en de Birdcage neemt er ook de motor van over: een zesliter V12, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Het vermogen ging weliswaar de hoogte in: Maserati gaf 700 pk op. Het koetswerk werd gemaakt uit koolstofvezel. Er zijn twee actieve vleugels, en de voorruit bestaat uit polymethylmethacrylaat.
Up-to-date
De connectiviteit was voor die tijd up-to-date, met een head-updisplay centraal op het dashboard. Het klassieke instrumentenpaneel had eveneens het klassieke kleine Maserati-klokje. Centraal op het stuur waren gsm-gegevens zichtbaar – de expertise van Motorola. Tot slot waren er camera’s rondom de auto om de bestuurder zijn reizen te laten delen met zijn vrienden. Zijn tijd vooruit!