Midden jaren 80 deden de toenemende verkoopcijfers van de 928 Porsche verder nadenken over het concept van een GT met de motor voorin. Zo ontstond het idee van een vierdeurs. Ingenieur Ulrich Bez werd verantwoordelijk voor het project en stelde een duidelijk lastenboek op: een sportievere auto dan Mercedes en BMW.
300 pk
Designer Harm Lagaay werd aangesteld voor het project. Zijn schetsen inspireerden de toekomstige generaties van de 911. Tussen 1988 en 1991 werd er naarstig aan gewerkt. Technisch was de basis klassiek, met de motor voorin en achterwielaandrijving. Als motor wilde Porsche een V8 van ongeveer 300 pk.
Einde project
Eind 1991 verliet Ulrich Bez Porsche. De cijfers zagen er niet rooskleurig uit en de verkoop van de 928 stuikte in elkaar. Drie redenen om het project stop te zetten. De constructeur zei eerst dat het prototype vernietigd werd, maar later gaf Porsche toe dat de auto nog steeds in één deel in bewaring is. De Panamera, die in 2009 verscheen, kan worden beschouwd als zijn spirituele opvolger.