Voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog leverde Maybach enorme motoren voor de Zeppelin luchtschepen. Het Duitse merk haalde ter herinnering aan die exploten deze Zepplin-naam uit de koelkast om zijn vlaggenschepen te te bekronen. En als het op weelde aankomt, konden ze het niet beter doen: de Maybach 12, uitgebracht in 1929, werd aangedreven door een monsterlijke V12 van 7 liter en... 150 pk. Een motor die buitensporig was omwille van zijn omvang, maar verfijnd door zijn werking: hij was zo goed als trillingsvrij en deed zijn werk in kathedraalachtige stilte! Al na een jaar werd de auto omgedoopt tot DS7.
8 versnellingen!
Het hoogtepunt was echter de DS8, die met kop en schouders het gamma domineerde. De V12 werd opgeboord tot 8 liter en leverde 200 pk, een verbluffend vermogen voor zijn tijd! Het meest verrassend was echter niet de motor, maar de versnellingsbak: halfautomatisch, met 8 versnellingen (!) en vacuümbediening! Een schitterend technisch vertoon voor die tijd... waarvan de restaurateurs vandaag ongetwijfeld grijze haren krijgen!
Vandaag...
Dit is eerder een kunstwerk dan een auto. De waarde van een Maybach Zeppelin hangt sterk af van zijn authenticiteit, zijn staat, zijn eventuele stamboom en vooral zijn koetswerk. De Maybach-klant kocht immers een chassis en ging vaak naar een gespecialiseerde koetswerkbouwer om hem op maat te laten maken... Als je een tweezits DS8 cabrio met een verbluffende lijnen wil, mag je rekenen op enkele miljoenen euro's, zoals het hier getoonde model dat in 2015 bij Bonhams onder de hamer ging.
Goed om te weten: met een gewicht van 3 ton is de auto niet bepaald een ballerina! Duitse automobilisten uit die tijd moesten een speciaal rijbewijs hebben om ermee te rijden!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: