Dit segment had vaak gewaagde technische keuzes te bieden: een wankelmotor in de RX-7, vierwielsturing in de Honda Prelude en een turboviercilinder met elektronische injectie in de Starion. Dat lijkt vandaag misschien banaal, maar destijds was dat revolutionair.
De Starion kwam in 1982 op de markt en genoot snel een mooie reputatie. Zijn stevigheid, zijn evenwichtige rijgedrag en zijn turboviercilinder maakten van hem een efficiënte, comfortabele en betrouwbare sportieveling. Mitsubishi geloofde trouwens zo hard in het model dat het er steeds meer afgeleiden van lanceerde: met breed of smal koetswerk, 2,0 of 2,6 liter, 8 of 12 kleppen (150 tot 200 pk), manuele vijfbak of viertrapsautomaat,… Voor elke markt waren er andere specificaties en een eigen gamma. In Japan was er zelfs een basisversie zonder turbo met slechts 110 pk.
Vol vertrouwen in het sportieve potentieel van zijn model besliste Mitsubishi om zich op de rally te storten. De Starion ging van achter- naar vierwielaandrijving en het vermogen klom naar 350 pk. Zijn autosportcarrière liep van 1983 tot 1988 en werd met een paar mooie successen bekroond, waaronder een klassementsoverwinning in de Parijs-Dakar van 1983.
Vandaag is de Starion sterk in trek bij liefhebbers van coupés uit de jaren ‘80, zodat hij tussen de 10.000 en de 15.000 euro kost.
