François Piette

9 NOV 2001

Verlies van 900 banen bij Opel Belgium !

Na een vergadering tussen de directie van Opel Belgium en de sociale partners werd de opdracht die Opel Belgium van GM Europe heeft gekregen, in het kader van het Europese herstructureringsproject Olympia, meer concreet ingevuld. De gevraagde aanpassing van de huidige productiecapaciteit, zal in 2 fazen verlopen. Bij de realisatie van de eerste stap, voorzien vanaf augustus 2002 is het de bedoeling om 1/5 van de huidige theoretische productiecapaciteit (= 380.000 wagens) en de daarmee gepaard gaande banen af te bouwen. Dat komt neer op een daling van de productiecapaciteit tot 306.000 eenheden en van een vermindering van het huidige personeelsbestand (= 6.500 arbeiders en bedienden) met ongeveer 900 medewerkers. Een tweede stap is nog één jaar later voorzien (augustus 2003) en zal de productiecapaciteit op 270.000 eenheden brengen. Deze fase omvat de definitieve overgang naar het één-lijnsysteem, in een volwaardig drieploegenstelsel. Dit ter voorbereiding van de komst van de opvolger van de huidige Opel Astra, die vanaf 2004, met een jaarlijkse capaciteit van 264.000 wagens, in Antwerpen zal gebouwd worden. Zowel de 3- als de 5-deurs versie van dit model zijn gepland om dan bij Opel Belgium van de band te rollen (3-deurs als enige fabriek in Europa). Daarenboven zal in de Antwerpse fabriek een nieuw generatie voertuig, gebaseerd op het Astra-platform, vanaf midden 2004 van de assemblagelijn lopen. Verder blijft Antwerpen, nog altijd kandidaat voor de uitbreiding van de huidige perserij-activiteiten. Een definitieve beslissing hieromtrent wordt verwacht tegen het einde van het jaar. Hieruit mag duidelijk blijken dat de gevolgen van dit plan voor de tewerkstelling zich voornamelijk situeren in de tweede jaarhelft van 2002, bij de realisatie van de eerste fase. Een eerste voorlopige berekening toont dat bij de realisatie van stap één ± 900 medewerkers (= arbeiders + bedienden) minder nodig zullen zijn om de toekomstige volumes te bouwen. Een precieze berekening van de impact op de tewerkstelling is onmogelijk omdat er vandaag nog een aantal onbekende factoren zijn (o.a. werkinhoud en -belasting i.v.m. nieuwe modellen en geplande modelflexibiliteit, impact op steunverlenende afdelingen, …). Deze opdracht van GM-Europe vormt de vertrekbasis voor verdere gesprekken met de vakbonden. In uitvoering van het Europees Raamakkoord waarin duidelijk overeengekomen is dat er geen naakte ontslagen zullen plaatsvinden, zal samen met de sociale partners gezocht worden naar creatieve en sociaal aanvaardbare oplossingen i.v.m. de personeelsafbouw. In dat verband hopen de directie en de sociale partners van Opel Belgium dat de federale overheid haar intentie nakomt om hieraan mee te werken. De Directie streeft ernaar om de concrete invulling van hogergenoemde opdracht te realiseren in de loop van het eerste kwartaal van 2002.
Advertentie
Advertentie
Advertentie