In Tokio zorgde Volkswagen voor de verrassing met een concept van een "verantwoorde" hybride SUV, aangedreven door een benzineeemotor en twee elektromotoren. Voor het salon van Genève heeft Volkswagen het concept aangepast aan Europa: de elektromotoren blijven op hun plaats, maar de benzinemotor werd vervangen door een kleine diesel.
306 paarden
De diesel is een 2.0 TDI van de nieuwste generatie die het knappe vermogen van 190 pk (140 kw) verzekert. Daar wordt een elektromotor vooraan (40 kW) en achteraan (85 kW) aan toegevoegd. Maximaal bedraagt het vermogen 306 pk of 225 kW (de vermogens worden niet opgeteld). De lithium-ionbatterijen liggen in de centrale tunnel en leveren helemaal elektrisch een autonomie van 45 kilometer. De snelheid is dan wel beperkt tot 120 km/u.
Volkswagen bewijst dat prestaties niet noodzakelijk het zwakke punt van een hybride zijn: 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 6,5 seconden. Volkswagen kondigt een verbruik van 1,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km aan.
5 modi
De bestuurder kan kiezen tussen vijf rijmodi: City (ecologische stand met minimaal verbruik), Sport (dat heb je ongetwijfeld begrepen), Offroad (permanente vierwielaandrijving), E-modus (helemaal elektrisch en te combineren met de City- of de Sport-stand) en Charge (waarbij de TDI-motor de batterij oplaadt).