Enkele jaren geleden heette de Polo met 4x4-allures nog Polo Fun. Dan volgde de Cross Polo van de eerste generatie. Oorspronkelijk zouden er maar 5.000 exemplaren gebouwd worden van de Polo Fun, maar de speciale serie werd zo enthousiast onthaald door het publiek dat Volkswagen besloot om er een volwaardig model van te maken. De nieuwe generatie Cross Polo is dus de twee met deze naam. Zoals vroeger bestaat er alleen een versie met vijf deuren en onderscheidt hij zich door enkele koetswerkattributen die hem een stoer uiterlijk geven.

Nep-4x4  

Vooraan is de bumper antracietkleurig aan de onderkant. Op de hoeken worden mistlampen geïntegreerd en in het midden wordt een grote zwarte luchtinlaat afgewerkt met een streepje chroom. De bumper loopt verder door naar beneden met een zilveren plaat, die een beetje lijkt op de beschermingsplaat van een echte 4x4. Het bovenste radiatorrooster met Volkswagen-logo en de lichtblokken leent de Cross Polo van zijn 'normale' broertje.

Beschermd tegen steentjes

In profiel trekken de zwarte wielkastverbreders en de zijschorten met dezelfde look de aandacht. Die laatste lopen door tot onder de deuren. Behalve hun visuele impact zijn ze feitelijk alleen nuttig om het koetswerk te beschermen tegen kleine schokken of steentjes in de stad. Ook al staat het koetswerk 15 mm hoger, een 4x4-systeem ontbreekt en de maat van de velgen (17-duims met banden 215/40) nodigt niet meteen uit tot uitstapjes naast de weg.

75 kg op het dak

De dakrails zijn een ander karakteristiek trekje van deze ietwat andere Polo. Ze dienen niet alleen als versiering, maar kunnen ook koffers of transportsystemen dragen die maximaal 75 kg wegen. Zoals bij het vorige model zijn de zijspiegels zilverkleurig om overeen te stemmen met de dakrails. Ook achteraan oogt de Cross Polo avontuurlijk met een bumper in zwart plastic en een zilverkleurig inzetstuk in het midden, dat een diffuser nabootst.

Goed uitgerust

Zowel de voorzetels als de achterbank en de deurpanelen zijn bekleed met een tweekleurige stof. De stroken aan de buitenkant van de zetels zijn antraciet, terwijl het midden van de zetels en de deurpanelen in verschillende tinten beschikbaar zijn. Dezelfde kleur keert terug in de stiksels van het lederen stuurwiel en de handrem.

De standaarduitrusting is genereus, met in de hoogte regelbare sportzetels met opberglades, een lederen stuurwiel, een centrale armsteun met bergvak en pedalen in aluminiumlook. Elektrisch verwarmde spiegels, vier elektrische ruiten, bandendrukcontrole en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn ook standaard.

Op het programma staan drie benzinemotoren en drie diesels. De 1.6 TDI met 90 pk (4,3 l/100 km en 113 g CO2/km) kan in optie besteld worden met de uitstekende DSG-automaat met dubbele koppeling. De versie met 1.6 TDI (90 pk) kost 17.920 euro.