De Golf R is altijd al de top van het gamma geweest. De eerste generatie verslond het asfalt met de trillende stem van een atmosferische V6, nu gaat het om een viercilinder turbo. En deze keer doorbreekt het vermogen de mythische grens van 300 pk.
Discreet?
Akkoord, met 18- of 19-duimsvelgen en een viervoudige uitlaat rijd je moeilijk ongemerkt voorbij. Toch blijft deze Golf R voor de rest relatief discreet. Zelfs de hertekende bumperschilden zijn niet overdreven.
Bekende motor
De Golf R neemt de mechaniek over van de Audi S3. Het gaat om de nieuwste variant van de tweeliter TFSI. Deze volledig herwerkte motor levert 300 pk voor een koppel van 380 Nm. Dat garandeert topprestaties: VW kondigt 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden aan, in combinatie met de DSG-automaat. Er is keuze tussen een manuele en automatische versnellingsbak, in beide gevallen met zes verzetten. De prestaties stijgen, maar het verbruik daalt: met de DSG verbruikt de Golf R 6,9 l/100 km, of een CO2-uitstoot van 159 g/km.
Vierwielaandrijving
De Golf R gebruikt het Haldex-systeem van de vijfde generatie om zijn 300 paarden over de vier wielen te verdelen. Als sportieveling kreeg hij een verlaagd koetswerk (20 mm), specifieke ophanging, elektronische sper voor een betere stabiliteit, volledig uitschakelbaar ESC en een Race-modus in de verschillende rijprofielen.