Beste stadsbewoners, dit is jullie toekomstige auto: een suppositorium op wielen. Laat je niet afschrikken door de vorm, want deze elektrische bolide heeft heel wat te bieden. Natuurlijk gaat het om een prototype.

Duitse Twizy

Het uiterlijk garandeert spektakel: dankzij de vleugeldeuren ben je de koning van de tabakbar. Maar je moet verder kijken dan alleen de deuren. In tegenstelling tot de Renault Twizy, die achterop nog een lift(st)er kan meenemen, richt de Nils zich alleen op de bestuurder. Er is dus maar één plaats.

De cijfers

Een auto laat zich gemakkelijk omschrijven aan de hand van cijfers. De Nils is 3,04 meter lang, 1,39 meter breed en 1,2 meter hoog. Heel kort met andere woorden, maar zeker niet zo compact als een Smart. Als motor kiest Volkswagen een elektrische oplossing: leuk, stil en perfect voor in de stad. Het maximumvermogen bedraagt 35 pk, de spurt van 0 tot 100 km/u duurt 11 seconden en de topsnelheid bedraagt 130 km/u. Deze eenzitter is sneller dan de Twizy en kan meer dan zestig kilometer elektrisch rijden.

In tegenstelling tot de Twizy, die elke vorm van rijhulpsystemen afzweert, rekent de Nils op een stabiliteitscontrole (ESP). Een stuurbekrachtiging ontbreekt dan weer, maar met een gewicht 460 kg heb je niet veel spierkracht nodig om de Nils te besturen. Ook bijzonder: de automatische rem als een ongeval dreigt. Luie bestuurders worden geholpen door de actieve snelheidsregelaar die de snelheid aanpast zonder dat je het rechterpedaal moet beroeren.