Een tijdje geleden liep Volkswagen-ingenieur Bernd Ette met zijn handen vol boodschappen in de regen naar zijn auto op de parking van een grootwarenhuis. En zoals altijd stak de sleutel in zijn zak. Dat maakte niet veel uit, want je moet altijd wel ergens op drukken om de koffer te openen.

Hij overzag de situatie en merkte dat (buiten zijn hoofd) alleen zijn voeten vrij waren om ergens op te drukken. De koffer openen met een kopstoot? Niet echt ideaal. Maar een voetbeweging, dat leek haalbaar. Het verhaal klopt niet helemaal, maar zo zou het Easy Open-systeem van Volkswagen geboren kunnen zijn.

Uiteraard kan niet iedereen zomaar je koffer openen. In de sleutel zit een transponder die door de auto herkend wordt. Simpel, maar geniaal en Volkswagen was zo verstandig om het systeem niet te ingewikkeld te maken. Geen elektrische motor, maar een eenvoudige veer opent het kofferdeksel van de berline. De break kan niet van het systeem voorzien worden.

Hightech

Na een dergelijk simpel systeem durven we haast niet meer te spreken over de toptechnologie van de Passat. En toch. De nieuwe Passat kan uitgerust worden met een systeem dat concentratieverlies of vermoeidheid van de bestuurder opmerkt door de stuurhoek, het gebruik van de pedalen en de dwarsversnelling te analyseren. Ook een actieve snelheidsregelaar, een camera die verkeersborden leest, intelligente verlichting, een dodehoekverklikker en een automatisch parkeersysteem behoren tot de uitrusting van de Passat. Een indrukwekkend arsenaal, maar jammer genoeg allemaal optioneel.

Limousinesfeer

We gaan jullie geen leugens vertellen: binnenin konden we niets nieuws ontdekken. De boordplank is identiek aan die van zijn voorganger, alleen de deurbekleding werd licht aangepast. Bij Volkswagen is de rijpositie bijna altijd perfect, maar hier zit je een beetje te hoog. In de vorige Passat was dat ook al het geval. Geen verrassing, want beide modellen staan op hetzelfde platform.

Wat wel sterk verbeterde, is de geluiddemping. Je hebt de indruk dat je met een Phaeton onderweg bent. Zowel vooraan als aan de zijkant en achteraan werd bijkomend isolatiemateriaal gebruikt. Maar het grote verschil wordt gemaakt door de nieuwe voorruit met tussen de lagen een isolerende folie. De ruit is 4,46 mm dik en bestaat uit vijf lagen en dat hoor je (niet).

Kamelendorst

Bij onze eerste test grepen we het stuur van de 1.6 TDI BlueMotion Technology. De 105 pk zorgt natuurlijk niet voor een forse duw in de rug, maar op geen enkel moment heb je de indruk dat de motor om vermogen verlegen zit. Tenminste met twee personen en zonder bagage aan boord, zoals tijdens de test.

Waar deze versie dan weer in uitblinkt, is het verbruik. Onder meer het standaard start-stopsysteem zorgt ervoor dat deze Passat gemiddeld maar 4,3l/100 km verbruikt, wat overeenkomt met een uitstoot van 114 g CO2/km. Niet slecht! Bovendien haalt hij een mooie topsnelheid van 195 km/u en spurt hij in 12,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Wat de wegligging betreft, is er geen verschil met de vorige Passat. Daar was al weinig op aan te merken, zolang je zijn familiale roeping in gedachten houdt.

Discreet

Rest ons nog de esthetiek. We vermoeden dat niemand zich zal omdraaien als de Passat passeert, al zie je een evolutie in de stijl. De voorzijde is met zijn vier horizontale lamellen duidelijk geïnspireerd op de Phaeton. Achteraan oogt hij minder afgeknot dan zijn voorganger en worden de lichten nu doorgetrokken in de flanken. Klassiek, maar goed doordacht en mooi uitgewerkt. De berline met 1.6 TDI kost 25.100 euro.