Het begon in 1974. Enkele maanden voor de presentatie van de eerste Golf onthulde VW de Scirocco. Een sportieve coupé die niet alleen de Karmann Ghia opvolgde, maar ook de nieuwe designtrend inluidde. Hij werd door Giorgio Giugario van Italdesign getekend en gaf een duidelijk idee over hoe de nieuwe Golf er moest gaan uitzien. En 34 jaar later herhaalt de historie zich. Ook nu weer zal de Scirocco de trekken van de nieuwe Golf dragen. De nieuwe wordt trouwens in de maand oktober op de Mondial de l’Automobile in Parijs voorgesteld. 

Athletisch                                     

Maar waarop lijkt hij nu, die moderne Scirocco. Wel, op een Golf VI coupé. Maar omdat niemand de Golf al gezien heeft, zijn we daar geen klap verder mee. Dus vergelijken we hem dan maar met de oudere Scirocco’s. De achterklep staat een stuk rechter, wat heel wat meer interieurruimte en koffervolume oplevert. Maar daardoor krijgt hij wel een erg lang dak, dat 1,8 meter meet. De C-stijlen en de lange motorkap verwijzen duidelijk naar de oudere modellen, maar met zijn brede schouders, grote wielen en gewelfde flanken ziet hij er erg atletisch uit. Samen met de New Beetle is hij trouwens de enige die zijn logo op de kap en niet op de kalender draagt. Op de achterklep vinden we een geïntegreerde spoiler, die buiten een esthetisch aspect ook nog eens voor extra druk op de achtertrein zorgt. Ik moet toegeven dat onder de Portugese zon, de Scirocco me met zijn charisma betoverd heeft. Buiten de Opel Astra GTC, de Volvo C30 of nog de Kia ProCeed, heeft hij geen vergelijkbare rivalen, maar hij is prachtig gesculpteerd en lijkt wel op het asfalt gegoten. 

Vier plaatsen

Met een lengte van 4,25 meter (of 5 cm meer als de Golf V), is de Scirocco III natuurlijk een heel pak ruimer als zijn voorgangers. Nochtans kan je in deze auto geen vijf personen kwijt. Net als in de Passat CC, is de achterbank door twee aparte zitplaatsen met geïntegreerde hoofdsteunen vervangen. De voorzetels worden steeds van een ‘Easy Entry”-mechanisme voorzien, waarbij de leuning en de zit in één beweging vooruit klappen en je zo wat makkelijker toegang krijgt tto de stoeltjes.

Zelfs achteraan

Eens gezeten wordt je verrast door de geboden hoofdruimte. In een lage wagen als de Scirocco verwacht je dit niet. Op het eerste zicht zou je nooit zeggen dat achteraan een volwassene vlot plaats zou kunnen vinden en toch kon ik er mijn meter tweeënnegentig kwijt, zelfs nadat ik mijn normale stuurpositie had ingesteld. Akkoord, de instap is vrij lastig, maar eens je op je plaats zit, heb je alle ruimte, zelfs in de hoogte.

Vooraan is de hoofdruimte zelfs nog groter en dat ondanks het open dak. De verantwoordelijken van het merk mogen dan wel van een panoramisch dak spreken, een dak tussen de A- en de B-stijl is niet iets wat wij als panoramisch bestempelen. Een druk op de knop laat het dak 4 cm opheffen, terwijl een oprolbaar gordijn de hoofden voor te sterke zonneschijn behoudt. Niet dat we dat gordijn dikwijls nodig zullen hebben. De zon schijnt dan wel niet zoveel in onze contreien, maar het dak laat slechts 8,2% van de UV-stralen en 2,8% van de infraroodstraling door. Het dak kan wel niet naar achteren verplaatst worden en dat is gewild, om de hoofdruimte voor de achterpassagiers te behouden. 

Een echte koffer

Een ander sterk punt van de nieuwe Scirocco is zijn laadvermogen. In normale configuratie, dus alle stoelen ter beschikking, bereikt het volume de 300 liter (350 voor de Golf). Met de achterstoelen neergeklapt kan je zelfs 755 liter kwijt in de Scirocco. Een optie die dan misschien nuttig wordt, is het scheidingsnet. Spijtig genoeg is de laaddrempel wat hoog en lijkt de koffer wel achter de bumper uitgegraven. 

Als een blok… 

Op de bochtige wegen rond Lissabon, heeft de Scirocco me erg aan de wegligging van een zekere Golf GTI herinnerd. Niet alleen omdat mijn testwagen met de 2.0 TSI van 200 pk was uitgerust, maar gewoon omdat ze de GTI als referentie hebben genomen. Op enkele details na dan toch. Want veren, dempers en stabilisatoren dienen natuurlijk aan de specifieke gewichtsverdeling, zoals bijvoorbeeld de veel lagere zitpositie, aangepast te worden. Nog een verschil zijn de bredere sporen. Met 1569 mm vooraan en 1575 mm achteraan is hij respectievelijk 35 en 59 mm breder als de Golf. 

Precies

Net als de Golf, de Jetta, de Eos, de Tiguan, Touran en Passat beschikt de Scirocco over elektromechanische bekrachtiging, maar met een erg specifieke en nieuwe cartografie. Het verschil zit hem vooral in de terugslagkracht van het stuurwiel, die nu wat groter is. Ook het stuurgevoel is sterk verbeterd, waardoor de bestuurder precies weet wat er aan de voorwielen gebeurt. Uitstekend werk. 

Actief chassis

In optie kan de Scirocco met een actief chassis uitgerust worden. Het DDC werkt niet alleen op de dempers in, maar beïnvloedt ook de stuurinrichting. Zoals zo dikwijls krijg je de keuze uit drie programma’s. Voor de versnellingspook vind je een knop waarbij je uit de Normaal, Sport of Comfort-stand kan kiezen. Op de weg past het systeem zich dadelijk aan de staat van de weg aan, maar ook bij acceleraties, sturen en remmanoeuvres worden de nodige correcties doorgevoerd. Ik ben niet zeker of de prestaties met dit systeem sterk verbeteren, zeker niet wat de levendigheid betreft. Maar het zorgt wel voor een uitstekend comfort, met daaraan een uitstekende rijprecisie gekoppeld. 

Vier cilinders

De nieuwe Scirocco start zijn carrière met drie benzinemotoren met directe injectie en enkele of dubbele drukvoeding. Een 2.0 TDI met common rail komt het trio versterken. Ik mocht met de 2.0 TSI op stap. Aan 6000 omw produceert die 200 pk, terwijl de turbo er voor zorgt dat het koppel 280 Nm bedraagt bij 1700 toeren( 50 toeren minder als de TDI!). De hernemingen zijn dan ook verbluffend, terwijl de sprint van 0 tot 100 in 7,3 sec wordt afgehaspeld, wat één tiende meer is als de Golf GTI. Onnodig om te vertellen dat de DSG met dubbele koppeling, zonder krachtsverlies een erg aanbevolen optie is. Ze is snel, precies en zowel in automatische als in manuele mode, aangenaam in gebruik.