20191126090324idr.jpg

Het voorbije jaar heeft Volkswagen heel wat aandacht weten te trekken door met zijn elektrische raceprototype ID.R records te verbrijzelen op de Nürburgring (Duitsland), Pikes Peak (VS), in Goodwood (VK) en op de Tianmen-berg (China). Dat was nog maar het tipje van de ijsberg, zo blijkt nu. In een persbericht laten de Duitsers weten dat de ID.R nog veel van zich zal laten horen in 2020 en dat ook wordt gestudeerd op mogelijkheden om te gaan racen met modellen op basis van het puur elektrische platform MEB van de VW-groep. Welke sporten dat precies worden? “In een eerste stap worden diverse disciplines, platformen en voertuigtypes onderzocht en geëvalueerd”, zo vertelt het persbericht ontwijkend.

Menens

Maar het is de Duitsers menens, want “tegelijk loopt de productie van de Golf GTI TCR voor het circuit eind 2019 af en wordt geen opvolger op basis van de nieuwe generatie aangeboden”. Het andere raceprogramma waar VW bij betrokken is, namelijk het WRC met de Polo GTI R5, blijft wel nog doorlopen voor klantenteams. VW blijft dus die auto verder ontwikkelen en ondersteuning bieden, maar het fabrieksteam trekt zich wel terug uit het kampioenschap.

20191126091044idr.jpg

Elektromobiliteit promoten

Vanwaar die radicale beslissing? Sven Smeets, de Belgische directeur van Volkswagen Motorsport, zegt: “Elektromobiliteit biedt een reusachtig ontwikkelingspotentieel en de autosport kan als voortrekker belangrijke impulsen geven: enerzijds dient ze als rijdend laboratorium van toekomstige productiemodellen en anderzijds als overtuigend communicatiekanaal om mensen nog meer voor de elektromobiliteit te begeesteren”. Of anders gezegd: VW wil iedereen aan de stekker en zal de elektrische auto daarom op alle mogelijke manieren promoten, ook via de autosport.