Een nieuwe grille, led-koplampen geïnspireerd door de grote broer Touareg en hertekende achterlichten: meer heeft het nieuwe uiterlijk niet om het lijf. Om de esthetische nieuwigheden van de Tiguan te bespreken, had een nieuwsbericht wel volstaan. Maar er valt nog veel meer te vertellen. Zoals vaker bij Volkswagen is de evolutie niet opzichtig maar wel reëel én nuttig. Het gaat vooral om de motoren en hun verbruik. De TSI's (112, 160 en 210 pk) vermelden we kort, we concentreren ons op de TDI's, die bijna de volledige verkoop uitmaken. Of het nu gaat om versie met 110 of 140 pk, de 2.0 TDI is erin geslaagd om zijn gemiddelde verbruik te verlagen tot 5,3 l/100 km (139 g CO2/km) op de modellen met tweewielaandrijving. Wie doet beter?

Wielen in vrijloop

De verbazingwekkende milieuprestaties zijn toe te schrijven aan de BlueMotion Technology. Die bestaat uit een start-stopsysteem en recuperatie van bewegingsenergie tijdens het remmen of vertragen. De versies uitgerust met DSG-automaat (zeven versnellingen) met dubbele koppeling gebruiken ook het principe van de 'vrije wielen', ingewijd door de Passat en overgenomen door de Touareg Hybrid. Zodra je jouw voet van het gaspedaal haalt, wordt de tranmissie in de neutrale modus geplaatst en wordt de motorkracht losgekoppeld van de wielen. Die techniek laat toe om te profiteren van de beweging van de auto zonder een inspanning te vragen van de motor. Het volstaat om vooruitziend te rijden in het verkeer om ten volle te genieten van dit eenvoudige en doeltreffende systeem.

Actief onderstel

De nieuwe Tiguan met voorwielaandrijving kan in optie uitgerust worden met een een elektronisch sperdifferentieel XDS. Deze uitbreiding van het ESP verbetert de grip van de voortrein in bochten door met gerichte remingrepen te voorkomen dat het wiel aan de binnenkant van de bocht doorspint. 

Een andere interessante nieuwigheid is de dynamische chassiscontrole DCC met drie programma's (Normaal, Sport en Comfort) die je selecteert met een kleine knop op het instrumentenbord. Ook hier is de gebruikte technologie even eenvoudig als doeltreffend. Een klep in elke schokdemper verandert de olie die verticaal stroomt. Zo wordt de schokdempers harder of zachter, naargelang de behoeften of wensen van de bestuurder. We hebben het systeem getest op de chaotische wegen in de Oostenrijkse bergen en ik kan je garanderen dat het helemaal voldoet.

Een echte tractor

Voorts klimt de Tiguan vooral qua rijhulpsystemen hogerop. De klanten kan zich laten bijstaan door een systeem dat vermoeidheid herkent, actieve koplampen (Light Assist), een systeem dat waarschuwt als je wegmarkeringen overschrijdt (Lane Assist) en een parkeerhulp. Met die laatste kun je niet alleen sturen zonder je handen te gebruiken, het systeem kan de Tiguan ook helemaal zelf dwars parkeren. De Tiguan is ook in staat om tot 2,5 ton te trekken (geen enkele compacte SUV doet beter) en de trekhaak klapt in een handomdraai te voorschijn. Kers op de taart: dankzij een achteruitrijcamera ontsnapt niets meer aan het oog. De Tiguan 2.0 TDI 140 pk BlueMotion Technology met voorwielaandrijving verandert voor 27.640 euro van eigenaar.