François Piette

20 FEB 2007

Detailoverzicht

Pas vier jaar oud, en de Touareg geniet al van een reeks verbeteringen die voornamelijk gericht zijn op de uitrustingen. Maar zal dit genoeg zijn om zijn rang op te houden tegenover een scherpere concurrentie?

De oplettende onder jullie hebben zeker al de hertekende voorlichten gemerkt, alsook de verchroomde radiatorrooster of nog de met LED voorziene achterlichten. Maar al stelt Volkswagen flink meer dan 2.300 nieuwe elementen voor, kan men niet echt zeggen dat deze « Touareg II » compleet veranderd is. Het was zelfs niet echt nodig aangezien doorheen de wereld enkele 300.000 bestuurders voor deze wagen vielen en aangezien Volkswagen tot kort geleden in België meer Touareg’s dan Fox wagentjes verkocht. ABSplus Maar waar vinden we dan de werkelijke nieuwigheden in deze grootse SUV ? In tegenstelling tot zijn neef, de Cayenne, die doeltreffend koos voor actieve antislingertank (Auto Trends van februari), richt de Touareg zijn vooruitgang op de uitrusting, de veiligheid en het rijcomfort. Onder de nieuwigheden, het ABSplus systeem, standaard op alle Touareg, en die een wereldse première betekend. Zijn doel? De remafstanden te verkorten (tot 20%) bij een off-road gebruik. Concreet gezien, wisselt deze ABSplus korte en lange wielblokkeringen die volgens het type wegdek een soort spie vormen en de wielen toelaten zich aan deze weg te steunen om beter te stoppen. Overal radars Andere nieuwigheid, de Adaptive Cruise Control (ACC) met functie Follow-to-Stop, die automatisch de wagen vertraagt of versnelt in functie van de verkeersomstandigheden en van de ingeschakelde versnelling. Deze ACC werkt tussen 30 en 200 km/u (in Duitsland, natuurlijk…), en spoort vooraan elk aanwezig voertuig op tot 200 meters. In dit ACC systeem, waarschuwt het Front Scan (radar) de bestuurder in twee stappen. Eerst door een geluidssignaal en een controlelampje, daarna door even kort te remmen. In dezelfde context, kan de Touareg nu voortaan ook voorzien worden van een dode hoek sensor die de bestuurder verwittigt via een signaal aan de buitenspiegel (net zoals bij Volvo). Uiteindelijk, qua veiligheid, werd het ESP systeem verder ontwikkeld met een functie voor het afdrogen van de remschijven bij regenachtig weer.
Advertentie
Advertentie
Advertentie