Stijl Van buitenuit verandert de Touareg maar een klein beetje, en men merkt vooral een verchroomd radiatorrooster en de hertekende voorlichten. Een kleine revolutie die voorrang geeft aan de mooie, dynamische lijn. Minder indrukwekkend dan de Audi Q7, hij verleidt door zijn puur en fijn koetswerk. Onder de motorkap De versie die wij getest hebben is vast en zeker de grootste verkoop bij ons, namelijk deze voorzien van de V6 TDI van 3 liters. Met een comfortabele kracht van 225 pk, is deze motor even krachtig met zijn koppel, namelijk 500 Nm, beschikbaar vanaf 1.750 rpm. Gekoppeld aan deze motor, vindt men hier een automatisch doos met 6 versnellingen. Jammer dat deze toegetakeld werd met een onlogische logica. In de normale mode, verandert hij onmiddellijk van de ene naar de andere versnelling, twijfelt tussen twee schakelingen, onder andere op autsnelwegen, en vergeet het terugschakelen bij het remmen… De sport mode lost in grotendeels deze nadelen op, maar verliest een beetje in zachtheid in de algemene werking. Tenslotte, de sequentiële mode kan voorzien worden van paletten achter het stuur (in optie) die men gemakkelijk verwart met een idioom. Aangezien het geringe gebruik van deze functie, kan men zowel deze optie achterweeg laten ! Bij gebruik, is het geheel wilskrachtig, en met een kleine druk op de gaspedaal gaat deze 2,3 ton met een onverwacht talent vooruit. Deze V6 laat zich niet bidden om in de toeren op te gaan, maar ook hier laat een geturbodieselde berline met amper 4 cilinders deze massieve SUV ter plaatse. Want bovenop een aanzienlijke massa, neemt deze SUV op zich een frontale oppervlakte die nauwer bij een bunker staat dan bij een druppel water... Het typische argument van elke rechtgeaarde ecoloog. Weggedrag Maar de Touareg neemt wraak met zijn off-road capaciteiten ! Daar waar om het even welke berline zijn voorbumper, carter of ander hinderlijk onderdeel in zou verliezen, strijkt de Touareg elk wegdek glad met een indrukwekkende vlotheid ! Voorzien van alles wat nodig is om elke all-road liefhebber te doen glimlachen, blijkt deze Touareg beter uitgerust te zijn dan een Audi Q7 of een BMW X5 om de meest onwaarschijnlijke hellingen te overmeesteren. Geblokkeerde gangwissel, korte schakeling, electronica in alarmfase, met ziet moeilijk wat deze grootse VW zou kunnen verhinderen om het gras te komen afgrazen in het geliefkoosde terrein van de Range Rover en andere Jeep Cherokee. Op de baan, voorzien van optionele pneumatische veringen, gedraagt deze Touareg zich bijna zoals een berline ! Ja, ok, men moet in een hoekje van ons geheugen onthouden dat de massa van dit voertuig nogal ver weg licht van deze van een ballerina, maar dit neemt niet weg : wat een houding ! De koetswerkbewegingen zijn beperkt, wat de kronkelige banen prettiger maken dan voorzien. De stuurinrichting laat bovendien een aangename samenhang in handen. Comfort In tegenstelling tot wat er bij Audi, BMW en Volvo (XC90) gedaan wordt, houdt de Touareg zich aan vijf plaatsen. Maar om ze beter te vertroetelen : de inzittenden worden inderdaad verwend met een aanzienlijke leefbaarheid binnenin en een uitstekende bekleding (ons exemplaar had de lederen zetels). De lange reizen zijn een pure formaliteit : geruisloos, dankzij onder andere een discreet gebrul (meer dan in een Q7), en prachtig opgehangen, geniet de Touareg bovendien van een tankinhoud die eveneens gebruikt kan worden voor een tankschip : 100 liters, alleen dat ! Dit laat toe om maar ongeveer elke 850 kilometer te moeten stoppen, het verbruik ware nogal hoog, met 12 liters gemeng verbruik. Met een kofferinhoud van 555 liters, en een volume dat kan oplopen tot 1.525 liters, bevindt de Touareg zich in het gemiddelde op dit gebied. Men betreurt enkel de kwaliteit van sommige plastieken delen onder het dashboard, minderwaardig aangezien de standing (en de prijs !) van deze dikke SUV. Tarieven en opties Beschikbaar vanaf 45.630 €, voorziet deze Touareg zich van een vijf cilinder diesel van 177 pk (of 163 pk voor fiscale redenen), wat nogal kort kan uitkomen om deze grote SUV zoals het hoort te verplaatsen. Men kan zich dus zowel richten naar de V6 3 liters, het onderwerp van deze testrit, die aan 52.050 € aangerekend wordt. Voor deze prijs heeft de koper recht op een snelheidsregelaar, de boordcomputer, het ESP systeem, het EDS (electronische vergrendeling van de gangwisselaar), de zijdelingse airbags aan hoofd en schouders, het omtrekalarm, de tweezonige airco,… Qua opties, vindt men er het onvermijdelijk metaalkleur (909,92 €), de uitstekende pneumatische sportvering ( 3.237,96 €), het bagagerek op het dak (353,32 €), de lederen bekleding (2.236,08 €), het elektrisch open dak (1.078,11 €), alsook tal van snufjes zoals het digitaal kompas (116,16 €) en de hinderlijke paletten van de automatische doos (802,23 €). Ter vergelijking, wordt een Audi Q7 verkocht aan 52.400 €, een BMW X5 aan 52.550 €, een Mercedes ML aan 54.692 € en een Range Sport aan 52.100 €. Besluit Volgens de welbekende formule dat men de bemanning niet vervangt wanneer je het tij mee hebt, blijft de Touareg zichzelf. Hij ontwikkelt zich toch genoeg om gekeerd te staan tegenover een hardere concurrentie, met onder andere de aankomst van de nieuwe BMW X5. Maar de Touareg behoudt voor zich een koninklijk comfort met uitzonderlijke all-road capaciteiten, wat logischer is dan sommige rivalen die zich « SUV » benoemen. Want hier spreekt men van voertuigen die buiten de gewone wegen moeizaan vooruitkomen…