De up! driedeurs kon op het salon van Brussel al op grote belangstelling rekenen en krijgt binnenkort het gezelschap van een vijfdeurs. Nog altijd even sympathiek en schattig maar iets praktischer, waardoor Volkswagen verwacht dat meer dan de helft van de klanten voor de vijfdeurs zal kiezen.  

De vijfdeurs up! onderscheidt zich van de driedeurs door de twee extra deuren en de rechtere vorm van de achterste zijruiten. Bij de driedeurs loopt de onderste vensterlijn naar boven, hier oogt het wat strakker. Aan de typische neus of de kofferklep met groot glazen vlak hebben de ontwerpers niet geraakt.    

Het interieur is uiteraard vlotter bereikbaar dan in de driedeurs. De achterbank staat iets hoger dan de voorzetels, zodat de twee passagiers achterin een goed zicht hebben naar voren. De bagageruimte is even groot als in de driedeurs en de grootste (lees: minst kleine) in zijn klasse: 251 liter of 951 liter met neergeklapte bank. Technisch verandert er niets, onder de motorkap ligt dus een kleine 1.0 driecilinder benzinemotor met 60 of 75 pk. 

Lancering

De up! vijfdeurs staat vanaf mei bij de Duitse dealers en wordt tegen de zomer gelanceerd in heel Europa. De Belgische importeur kon nog geen prijzen geven, maar in Duitsland kost hij 475 euro meer dan de driedeurs.

Voor de goedkoopste up! driedeurs betaal je in België momenteel 9.500 euro. ESP is standaard en tijdens de salonperiode levert Volkswagen alle up!-modellen met het automatische remsysteem dat tussen 5 en 30 km/u botsingen voorkomt.