Bruno Wouters

22 JAN 2012

Edito salon: twee wielen minder

De inspanningen van Febiac op het salon om het gebruik van gemotoriseerde tweewielers te promoten, zijn schitterend. Het salon heet officieel het auto- en motosalon en op de affiche prijkt naast een Jaguar E-Type (?) ook een tweewieler. Gemotoriseerde tweewielers zijn een goede oplossing om aan de groeiende verkeersproblemen in de stad te ontsnappen. Kijk maar eens naar de vele scooters in Parijs, Barcelona of Milaan.

Bij ons pakt de mayonaise nog niet echt. Ons klimaat helpt natuurlijk niet, maar dat is niet de enige verklaring. Terwijl Febiac dit vervoermiddel promoot, toont de overheid nauwelijks interesse. Officieel wordt het gebruik van het openbaar vervoer aangemoedigd. Leuk, de NMBS, De Lijn en de MIVB. Hun reizigers lijken dol te zijn op hun service. Ook de fiets wordt gepromoot. Alsof iedereen ambtenaar is en op twee kilometer van zijn ministerie woont.

Voor de rest zien we helemaal geen inspanningen, hoewel een elektrische of klassieke scooter met 50, 125 of 600 cc het grote verschil kan maken. Een interessante studie in opdracht van Febiac onthulde dat, indien 10 procent van de automobilisten zou overstappen op een tweewieler, de files met 40 procent kunnen verminderen.

Intussen verplicht Etienne Schouppe alle gebruikers van een gemotoriseerde tweewieler om zich van kop tot teen aan te kleden (met om het even wat overigens), waardoor het in de praktijk niet meer mogelijk is dat meneer zijn vrouw aan het station of de bushalte ophaalt met zijn scooter, want ze zal geen geschikte broek of schoenen aanhebben. Ter herinnering: de snelheid in de stad is beperkt tot 50 km/u en zelfs 30 km/u in het centrum van Brussel en het dragen van een helm op de fiets is nog altijd niet verplicht.

Dit gezegd zijnde, heeft Schouppe misschien wel gelijk. De weginfrastructuur in de stad houdt absoluut geen rekening met de noden van de tweewielers in openbare ruimtes. Gladde ondergronden, verschillende hoogtes, gevaarlijke en slecht gesignaleerde obstakels zoals bloembakken of amsterdammertjes: ideaal voor een smak tegen de grond en in het slechtste geval een ziekenhuisbezoek.

Het is tijd om het officiële discours wat bij te stellen en het gebruik van gemotoriseerde tweewielers meer aan te moedigen, aantrekkelijk voor het milieu en de economie. Beste lezers, verkoop jullie tweede wagen en proef van de herwonnen vrijheid op een tweewieler.

Advertentie
Advertentie
Advertentie