Net als Volvo maakt Lynk & Co deel uit van de Chinese Geely-groep, dat sinds vorig jaar ook aandelen bezit in Proton en Lotus. Geely nam in 2010 Volvo over van Ford, en zorgde ervoor dat de Zweedse constructeur weer blaakt van gezondheid.
Hypergeconnecteerd
Lynk & Co bracht twee maanden geleden in thuisland China zijn eerste model op de markt, de Lynk & Co 01, een compacte SUV die een grote stap vooruit wil zetten op vlak van connectiviteit en autodelen, en die mikt op een jong, stedelijk publiek.
Zelfde platform
De 01 gebruikt het CMA-platform, dat ook dienst doet onder de nieuwe Volvo XC40. Die laatste rolt in Gent van de band, en dat moet een assemblage op dezelfde productielijn makkelijker maken.
“Made in Europe”
Het is dus geen verrassing dat Volvo-CEO Samuelsson de Chinezen in Gent uitnodigt en zijn logistiek en diensten wil delen met het Chinese zusterbedrijf. Volgens de Zweed staat een “made in Europe”-label goed voor een ambitieus bedrijf als Geely, dat de Lynk & Co vanaf volgend jaar ook buiten China wil gaan verkopen.