Na een lichte opfrissing van de topmodellen S80, V70 en XC70, ontfermt Volvo zich over zijn middenklassers, de S60, V60 en XC60. Het recept is hetzelfde: een nieuw front, een aangepaste uitrusting en een lager verbruik.
Eenvoudige vormen
De 60-modellen worden alom geprezen om hun elegantie en krijgen een kleine opknapbeurt. Het betreft vooral de voorkant met onder meer nieuwe koplampen. De XC60 zegt het zwart vaarwel en kleurt de aanzetstukken nu in dezelfde kleur als het koetswerk. In het interieur vermelden we de personaliseerbare instrumenten (zoals in de V40) en de optionele sportzetels met meer zijdelingse steun. Volvo weet hoe het goede zetels moet ontwerpen!
Sensus Connected Touch
Net als zijn grotere broers profiteert de S60 van een nieuw infotainmentsysteem met internettoegang via 3G/4G of gsm. Je kunt webradio’s beluisteren, het navigatiescherm in 3D bekijken, een parkeerplaats zoeken, enzovoort. Voor een veilig gebruik heeft Volvo ook stembediening voorzien.
Laag verbruik
Met de D2-dieselmotor (115 pk) ziet de S60 zijn verbruik dalen tot 4 l/100 km (106 g CO2/km). De automaat vraagt één gram en 0,1 liter meer. De V60 begint bij 4,1 l/100 km en 109 g/km. De automatische versnellingsbakken zijn zuiniger dan vroeger. En Volvo plaats nu ook schakelpaletten achter het stuurwiel.
Andere technologie
De 60-modellen zijn uitgerust met een hele reeks elektronische rijhulpsystemen: een systeem dat auto’s in de dode hoek opmerkt, detectie van voetgangers, een automatische rem, een verkeersbordenlezer, radarsensors achteraan om te waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer van opzij, enzovoort. Ook een verwarmde voorruit en permanente grootlichten die automatisch overschakelen op dimlichten behoren tot de uitrusting.