Samen met tuning- en motorsportspecialist Polestar ontwikkelde Volvo een nieuwe topversie van de S60 en V60. Eerder zagen we al de C30 en S60 Polestar Concept, maar deze keer volgt effectief serieproductie in 2014. Tenminste voor een beperkt aantal landen zoals Nederland, Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. België staat niet op het programma.

Jammer, want hoewel de serieversie niet zo overdondert als de S60 Polestar Concept – hier dus geen 508 paarden – mag het resultaat zeker gezien worden. De T6-zescilinder kreeg een nieuwe turbo (twin scroll) en intercooler, waarmee hij een nog altijd mooie 350 pk ontwikkelt bij 5.700 tr/min. Een zestrapsautomaat en Haldex-vierwielaandrijving zorgen voor de overbrenging. De prestaties? 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

De motor ademt door een 2,5 inch roestvrijstalen uitlaatsysteem, dat een sterker geluid produceert. Splitters op de voorbumper, de nieuwe spoiler en de diffuser verbeteren de stroomlijn en verhogen de neerwaartse druk.  Ook het onderstel werd grondig aangepast: 80 procent stijvere veren, Öhlins-schokdempers en 20-duimsvelgen.

Toch claimen de bedenkers dat de Polestar-modellen voldoende gebruiksgemak behouden. “Dit is een auto die bedoeld is voor dagelijks gebruik. Het is een echte rijdersauto waarmee men het hele jaar door moet kunnen rijden, op alle wegen en door alle weersomstandigheden”, aldus Christian Dahl, CEO van Polestar.