Presentatie
De 4,85 meter lange Volvo S80 mag gerust het admiraalsschip van de Zweedse constructeur genoemd worden. Zijn imago van lange en comfortabele berline verzacht de pil die de grote en krachtige benzine en dieselmotoren hem opzadelen. Onder de kap van de S80 vind je onder andere een grote V8 benzine van 4,4 liter of nog de geblazen zescilinder van drie liter en de vijfcilinder diesel van 2,4 l met zijn hoge koppelwaarde. Het doet dus een beetje raar om te midden van deze motoren een 2-liter diesel van “slechts” 136 pk terug te vinden.
Een oude bekende !
Deze motor is een gezamenlijk ontwikkeling van Ford-PSA en je kan hem onder motorkap van verscheidene auto’s terugvinden. Uit zijn cilinderinhoud van 2 liter haalt hij 136 pk terwijl het koppel 320 Nm bij 2000 toeren bedraagt. Correcte waarden, die er voor zorgen dat de S80 toch 200 kmh haalt en de sprint van 0 tot 100 in 10,7 seconden aflegt. Rekening houdend met een leeggewicht van 1602 kg, zijn dat erg behoorlijke cijfers. Spijtig dat er evenwel geen automaat beschikbaar is bij deze motor, maar misschien zou die wel een gedeelte van het vermogen opgeslorpt hebben. De enige bak die je op deze versie kan verkrijgen is een manuele zes-bak.
Verbazend prettig om rijden !
Als je de technische fiche leest bekruipt je toch de vrees dat de kleine motor het erg zwaar zal krijgen in een dergelijke koets. Wel, daar is absoluut niets van te merken! Het gaat zelfs zover dat je je begint af te vragen of die krachtigere modellen wel nodig zijn, buiten de automatische versies dan toch. Hij herneemt steeds krachtig vanuit de lage toeren, zelfs in de hogere versnellingen. Op geen enkel moment krijg je het idee dat je (te) langzaam onderweg bent. Het grote voordeel van deze combinatie is dat het verbruik rond de 7 liter schommelt, wat voor zulk een grote wagen echt heel weinig is. Volgens Volvo blijft de CO2-uitstoot tot 151 gr/km beperkt.
De motor wordt door een uitstekende manuele zesbak ondersteund. Die zesde versnelling blijkt trouwens erg goed ontdubbeld te zijn en is dus echt bruikbaar.
Veilig weggedrag en top-comfort !
De S80 is soepel opgehangen en biedt een eerder veilig als plezierig weggedrag. Je merkt dat hij ontworpen werd om kilometers te maken, terwijl hij zijn inzittenden met alle comfort verwent. Geschud of droge reacties moet je hier dus niet verwachten. Volledig in de geest van de wagen, zijn de stoelen aangenaam comfortabel, maar komen ze wel wat zijdelingse steun tekort. Ook betreuren we het gladde leder…dat er wel erg mooi uitziet. Op de afwerking valt er niet aan te merken, gewoon perfect. Alle lengtematen vinden in de wagen wel een plaatsje en de airco werkt stil en efficiënt..
De geluiddemping is er geslaagd en de motorlaat zich maar erg discreet horen, waardoor je nog meer van de uitstekende audio-installatie kan genieten.
Prijzen en uitrusting
In de Kinetic-basis-uitrusting moet de S80 33.500 € kosten en voor die prijs biedt hij cruise-control, mistlichten, boordcomputer en een lederen stuur en versnellingsmof. De stoelen krijgen een lendensteun mee en de auto wordt van een hele resem airbags voorzien. Automatische airco, Iso-Fix ogen, een partikelfilter en een radio-CD met auxilary aansluiting en zes luidsprekers komen de lijst vervolledigen. In optie kan je voor 900 € metaalkleur bij bestellen, terwijl een open dak met 1250 euro vergoed moet worden, “Select”leder komt op 1950 €, Bi-Xenonlichten doen de rekening met 990 € oplopen, regensensors moeten 120 € kosten en voor de achteruitrijdradar moet je 500 € ophoesten.
Conclusie
Deze verrassend prettig rijdende kleine motor, doet de grote vijfcilinders heel wat concurrentie aan. Uiteindelijk behouden zij enkel noch het voordeel van een automatische versnellingsbak over. Het geheel is zo geslaagd dat je moeilijk kan begrijpen waarom Volvo er niet eerder aan gedacht heeft. Een dergelijke grote maar economisch erg interessante wagen zal zeker in de smaak van de fleetowners moeten vallen