Nog steeds even statig maar dynamischer
De nieuwe S80 is net zo lang als het vorige model. In de breedte groeit hij echter 27 mm terwijl hij 34 mm hoger is. Ook de wielbasis en de spoorbreedte nemen wat toe. Het koetswerk zelf ziet er wat ronder uit en de overhangen,bumpers en lichten zijn nieuw. De motorkap welft nu wat hoger en de deuren kregen een convexe vorm. Ondanks al die veranderingen moet je toch goed toekijken om beide modellen uit elkaar te houden. Goed nieuws dus voor de eigenaars van het vorige model dat niet dadelijk als “has been” geklasseerd wordt.
In het interieur ziet er alles nog steeds even relax als erg “Volvo” uit. Het stuur krijgt vier spaken en ook de centrale console krijgt enkele verbeteringen mee. Uiteindelijk blijft een Volvo nog steeds een aangename auto. Bovendien wordt het veilige gevoel door een erg goed bestudeerde ergonomie gecompleteerd. Toch zou een eenvoudiger te bedienen GPS het gebruiksgemak een goede dienst bewijzen. En het scherm komt nog steeds uit het dashboard geschoven. Niet bepaald de meest elegante oplossing….
Twee ophangingen
Volvo gaat er van uit dat een ideaal compromis comfort/wegligging niet haalbaar is. Zelfs een adaptief onderstel heeft volgens hen zijn limieten. Dus presenteren de Zweden twee afstellingen. Of toch drie, want binnen enkele maanden komt er een … adaptieve ophanging op de markt. Momenteel heeft de klant de keuze tussen een Comfort- of een Sportonderstel. Bij deze laatste komt het koetswerk wat lager te liggen en zorgen stevige dempers, stijvere veren en een dikkere torsiebaar voor het betere bochtenwerk. In serie krijg je bij het Sportonderstel nog een stuurinrichting met meerdere ontdubbelingen mee. En in optie kan je deze uitrusting ook voor de Comfort bij bestellen terwijl zelfs een integrale aandrijving tot de mogelijkheden behoort.
Drie nieuwe motoren
Je zou denken dat de 5-cilinder die de S80 aandrijft een evolutie van de bestaande motor is maar niets is minder waar. De ingenieurs vertrokken van een blanco blad en buiten het aantal cilinders is heeft de nieuwe motor geen overeenkomsten met de oude ! De motor wordt dadelijk met twee verschillende vermogens voorgesteld.
In de D5-versie wordt uit 2,4 liter inhoud 204 pk en 420 Nm gepuurd. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,2 liter waarbij er per km 164 gr CO2 uitgestoten wordt. Met het 2.4D logo op de koffer beschik je over 175 pk terwijl het koppel onveranderd blijft. Gemiddeld zou je hier slechts 5,7 verbruiken wat overeenkomt met 154 gr/km.
De andere nieuwigheid situeert zich beneden in het gamma. Volvo bouwt namelijk een eco-model van zijn vlaggenschip. De “DRIVe” wordt door de gekende 1.6 HDi van 110 pk aangedreven. Over de prestaties wilde Volvo nog niets kwijt maar toch wisten ze ons te vertellen dat de uitstoot tot 129 gr/km beperkt blijft.
Aan het stuur
De serene sfeer aan boord van deze statige auto mag erg aangenaam genoemd worden. Bovendien is de auto goed afgewerkt en zitten de stoelen nagenoeg perfect. Achterin hebben de grootsten onder ons wel enkele problemen om zowel benen als hoofd weg te bergen. Tijdens het rijden word je zelfs in de Sport-versie door het rijcomfort verrast. Zo zeer dat we ons zelfs afvroegen of we niet met de Comfort onderweg waren. Deze laatste is echter nog soepeler en heeft dus ook wat meer moeite om de koetswerkbewegingen in toom te houden. Maar op geen enkelmoment loopt het de spuigaten uit en moeten we de ingenieurs dus feliciteren met het geleverde werk. Deze auto rijdt immers zeker en efficiënt. Voor deze kennismaking koos Volvo de bochtige wegen rond Monaco uit en tegen alle verwachtingen in hebben we veel plezier beleefd aan deze S80. Zelfs als voorwielaandrijver worden de 205 pk’s en 420 Nm koppel goed naar het asfalt overgebracht en voelt de auto zeker maar ook levendig aan. Misschien moeten we in een regenbui deze test nog maar eens herhalen, maar het was indrukwekkend. Minder te spreken zijn we alleszins over de verschillende ontdubbelingsmogelijkheden van de stuurinrichting. Meer als een gadget mag je dit niet noemen….